Donkere wolken

Renate 10 juni 2023 Hebban Team
Donkere wolken boven Parijs van Megan Koreman gaat over de tweelingbroers Jean en Michel van Geul, het verhaal speelt zich af in Parijs vanaf Januari 1944, zij helpen hun Nederlandse vader af en toe die deel uit maakt van het Franse verzet.
Als op een dag het noodlot toeslaat en de hele familie wordt gearresteerd volg je het verhaal van de familie hoe ze hiermee omgingen, wat consequenties dit had, maar vooral ook hoe moedig ze verder gingen.

Dit verhaal is deels fictie en ook geïnspireerd op waargebeurde verhalen, waar Koreman een hele mooie soepele mix van heeft gemaakt, waardoor ook de dingen die fictie zijn geloofwaardig zijn.
Ze heeft een sterk verhaal neergezet over hoe het was in Parijs in die tijd, je leeft echt met de mensen mee, maar ook zie je wel voor je hoe het eruit zag, wat het deed met families, zeker met families die gespleten waren tussen verzetsmensen en collaborateurs.
Het is een verhaal met veel dialogen en weinig woorden, ondanks dat moest ik er wel echt even inkomen, soms moet je even wennen aan een schrijfstijl, maar dat moet je dan ook gewoon doen, want dit boek is echt de moeite waard, het is een leerzaam boek over een verschrikkelijke periode, maar wel een periode waar we over moeten blijven vertellen.
Ook heeft Koreman de personages interressant en boeiend gemaakt, je blijft het hele boek nieuwsgierig naar Oom Moens en je ergert je aan de schoonzoon van madame Paller de benedenbuurvrouw van de van Geuls.
Ze laat je ook nadenken over de personages, of eigenlijk over mensen in het algemeen.
Het is dan ook een YA die je als volwassene ook zeker wel de moeite waard vind.
Eigenlijk heeft dit verhaal alles, emotie, liefde, geschiedenis maar bovenal ook spanning.
Je kan tijdens het lezen ook echt wel merken dat de schrijfster echt wel weet waar ze over schrijft en dat haar research wel goed zit.
Met dit boek geeft ze alle mensen die goed deden een eerbetoon.

Een grote plus is de kaart van Parijs op de schutbladen met een legenda waar sommige gebouwen stonden. Ook de kaart van Europa 1944 is een mooie toevoeging aan dit boek.
De woordenlijst en het nawoord van de schrijfster zijn beide een belangrijke toevoeging bij dit verhaal, past ook helemaal bij de doelgroep.
Hierdoor zorgt de schrijfster ook ervoor dat de doelgroep wat meer geïnteresseerd wordt door het onderwerp, net als haar boeiende blog en de youtube link die ze nog geeft.

Donkere wolken boven Parijs is een interessant boeiend verhaal, die je een brede kijk geeft in hoe het er in Parijs aan toe ging tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Meer recensies van Renate