Echte actiefilm in een boek

Renate 03 augustus 2021 Hebban Team
The gray man onder schot is het debuut van schrijver Mark Greaney, Het is het eerste deel van een hele serie boeken 10 al, dit eerste deel komt al uit 2009 en is nu uitgebracht in Nederland, ook komt er een Netflix film aan.
Mark Greaney was al bekend onder thrillerlezers omdat hij in de laatste jaren samen met Tom Clancy 3 boeken heeft geschreven en daarna zelf verder is gegaan met Jack Reacher.
Dit wetende zorgde bij mij wel dat de verwachtingen hoog waren.

Verwachtingen die Mark Greaney totaal waarmaakt dit boek maakt mij gelijk heel benieuwd naar de rest van de serie en stiekem ook naar de film met Ryan Gosling en Chris Evans in de hoofdrol.
Dit boek leest eigenlijk als een film, het doet je zeker tijdens het lezen denken aan helden aan Jack Reacher, Jason Bourne en ook de film Smokin Aces deed het mij aan denken, maar dat is helemaal niet erg want hij trekt je vanaf minuut 1 het verhaal in.
Het begint gelijk spannend en je ben dan ook benieuwd hoe hij zich daar uit gaat redden.
Het blijft ook gewoon spannend dit is echt een actiethriller, tuurlijk is het af en toe een beetje ongeloofwaardig maar dat mag altijd wel bij dit soort verhalen, dit zijn gewoon boeken waar je in door wil blijven lezen en weten of hij het tij kan keren.

Heel eerlijk moest ik even wennen aan de naam Court een aparte naam maar hij was echt een ware actieheld.
Eigenlijk is Court Gentry een voormalig medewerker van de CIA en freelance huurmoordenaar maar hij blijft menselijk met een hart en gevoel , hij deed dingen vanuit zijn gevoel, bleef ook trouw aan zijn gevoel en bleef erg menselijk, zeker toen het ging om de kleindochters van zijn voormalige baas.
Dit maakt dat Court meer is dan alleen een echte actieheld.

Het is gewoon een leuk, spannend en af en toe tikkeltje bizar boek, wat je gewoon in een ruk uit wil lezen, omdat je ook meeleeft met Court en het gewoon een en al actie is, heerlijk.
Als je van actiethrillers houdt dan is dit er eentje die je zeker moet gaan lezen, ik kijk al uit naar de film, maar vooral ook naar de volgende vertaalde boeken van the gray man.

Meer recensies van Renate