Thuiskomen !

RenskeMB 24 juni 2023
Na haar laatste boek : De dochter van de klokkenmaker duurde het even maar
Het huis met het familiegeheim was het wachten waard!
Schreef Morton eerder altijd boeken die in Engeland afspeelden dit keer zijn we in Australië, haar thuisland.
Het boek verteld voornamelijk het verhaal van de journaliste Jess die in Londen woont en teruggaat naar haar geboorteland vanwege haar oma Nora die in het ziekenhuis ligt.
Nora heeft haar voornamelijk opgevoed omdat de moeder van Jess ,Polly ,niet goed voor haar kon zorgen.
Jess vind een boek in haar oma’s huis wat gaat over een groot politieonderzoek naar een onopgeloste tragedie / misdaad op kerstavond 1959 waar haar familie bij is betrokken.
Jess gaat zelf op onderzoek uit en hoopt de waarheid te achterhalen ook omdat haar oma hierover erg onrustig is.
Het blijkt een familiegeschiedenis te zijn met veel geheimen, leugens maar vooral ook moederliefde.
De kracht van Kate Morton is dat ze de belevenissen van de mensen uit de tijd van 1959 en de tijd van Jess in 2018 zo beschrijft zodat je een compleet beeld krijgt van de gebeurtenissen en de hoofdpersonen. Het maakt het boek wat traag maar daardoor oh zo mooi. De verhaallijnen komen uiteindelijk bij elkaar en het einde is bijzonder en ontroerend mooi !
Het thuisgevoel is meerdere keren prachtig omschreven ( o.a. daar waar je je niet eenzaam voelt) daarom vind ik het jammer dat de Engelse titel niet “gewoon” is vertaald.

Hopelijk duurt het wachten op weer een pareltje van haar hand niet te lang !

Meer recensies van RenskeMB