Voor wie/wat kies je ?

RenskeMB 15 november 2021
Het zevende deel van de Bergman kronieken .
In dit boek is Vanja Lithner de opvolger van Torkel geworden bij de nationale recherche, en moet met haar collega’s 3 moorden oplossen in Karlsham.
Sebastián Bergman werkt parttime als psycholoog in een eigen praktijk en zoekt rust in zijn leven.
Maar toch wordt hij geconfronteerd met oude herinneringen en blijft hij ( zijdelings)betrokken
bij het werk van zijn dochter en oud collega’s
Alle oude bekenden duiken weer op zo ook Billy die vader gaat worden !

Om alles op te frissen had ik het voorgaande
boek : Het Oordeel nog een keer gelezen.
Eerlijk gezegd vond ik het nog mooier dan de eerste keer. Begreep niet dat ik het maar drie sterren had gegeven het boek verdiende vier !
Daarom vond ik De Oogst in het begin wat tegenvallen.
In tegenstelling met de andere boeken wist je vrij vlug wie de moorden had gepleegd en vond ik de dader(s) wat vlak weergegeven. Er was weinig spanning ook omdat de slachtoffers wat anoniem bleven.
Miste ook de steken onder water tussen de teamleden die er voorheen wel waren zoals met Sebastiaan en Torkel.
Het moordonderzoek was onder leiding van Vanja wat minder gedetailleerd als in ander boeken, maar ja dan komt de laatste moord met een link naar …..( ga geen spoilers weggeven ) en dan krijgt het boek vaart en ook spanning.
Veel draadjes uit voorgaande boeken komen dan samen en komen de karakters van alle collega’s mooi naar voren. Het is daarom ook fijner als je die boeken gelezen hebt.
Sebastiaans leven krijgt veel aandacht in dit boek, mede ook door een cliënt in zijn praktijk.
Het boek eindigt zoals altijd met een cliffhanger, dit keer niet 1 maar 2 !
Dus kom maar op met deel acht.
Geef het boek ,ondanks geringe spanning , vier sterren!

Meer recensies van RenskeMB