Goed verhaal.

richard clarisse 05 april 2024
Dit is het tweede boek van Ulf Kvensler en het eerste boek wat ik van hem lees. Zijn eerste roman "Het Hooge Noorden" was erg succesvol maar aangezien ik die niet gelezen heb kon ik dus niet vergelijken.
Op de voorkant staat de regel: " een psychologisch spel op leven en dood " en dat trok mij over de streep.
Isak woont samen met Klara in een klein appartement. Hij leeft een rustig leven en heeft als familielid alleen zijn opa nog.
Na een traumatische gebeurtenis waarin hij op jonge leeftijd zijn zusje en moeder verloor is ook zijn vader uit zijn leven verdwenen. Zijn vader Frederik is echter een vermogend en beroemd kunstenaar geworden.
Dan krijgt Isak een telefoontje van zijn vader. Zijn vader verteld Isak dat hij stervende is en dat hij graag in het reine met zijn zoon wil komen en nodigt hem, samen met Klara uit om langs te komen op zijn landgoed in Gotland.
Vanaf het moment dat Frederik zijn vader weer ontmoet blijken er heel andere motieven te spelen en door psychologische spelletjes en manipulatie neemt het verhaal een heel sinistere wending.
Een aantrekkelijke paperback met een uitnodigende voorkant en stevige dubbele flappen.
Ook de binnenkant van de dubbele flappen zijn bedrukt met een foto van een desolaat meer met een berg op de achtergrond.
De voorkant en deze foto voorspellen niet veel goeds!!
Dit is een boek wat haar tijd neemt. De schrijver zet op zeer kundige manier de hoofdrolspelers in het boek neer en pas rond pagina 147 van 412 begint het verhaal aan een opwaartse lijn.
Gedurende het gehele boek is er een gevoel van onbehagen. Je voelt aan alles dat dit niet goed kan gaan.
Enkele scènes kun je ronduit horror achtig noemen, zeer goed uitgewerkt en geeft een licht bovennatuurlijk sausje aan dit verhaal. Dit is op geen enkel moment storend maar draagt zeker toe aan vervreemding.
De schrijfstijl van Ulf Kvensler is zeer prettig en helder, verpakt in korte hoofdstukken.
De aanwijzingen die de schrijver als broodkruimels door het verhaal strooit zijn zeer makkelijk op te pikken maar doet op geen enkel moment af van het leesplezier.
Een afgerond verhaal van een schrijver waar ik zeker meer van wil lezen.

Meer recensies van richard clarisse