Ans : een rots in de branding

Rita Leyman 20 februari 2024
'C' est la vie' is het debuutboek van Chris Van Vlijmen. Het is een biografie waarin hij het leven van zijn familie vertelt.
Zijn moeder Ans en zijn vader Chris leren elkaar kennen door zijn zus, de vriendin van Ans. Ze kunnen het heel goed met elkaar vinden maar toch maakt Ans een einde aan hun relatie. Daarna breekt de oorlog uit en verliezen ze elkaar uit het oog maar elkaar vergeten doen ze niet. Wanneer ze elkaar later terug ontmoeten, beseffen ze toch dat ze bij elkaar horen.
Chris worstelt met zichzelf, met zijn geaardheid. Zijn familie is heel bekend en zijn naam staat hem telkens in de weg als hij werk zoekt. Hij wil op zijn eigen benen staan, niet afhangen van zijn familie. Daarom beslist hij samen met Ans om Nederland te verlaten en samen met de kinderen naar Frankrijk te verhuizen ver weg van hun familie. Wanneer ze in Frankrijk arriveren beseffen ze dat ze zich niet goed geïnformeerd hebben en dat ze bedrogen zijn door de man die hen een leventje als God in Frankrijk beloofde. Chris en Ans laten hun moed niet zakken. Ook al hebben ze veel geld kwijt toch zijn ze vastberaden om niet naar Nederland terug te keren. Met de hulp van de dorpelingen proberen ze ondanks vele tegenslagen er toch weer bovenop te komen...

De cover : op de achtergrond zie je een mooi huis en een stralende lucht. De typische stenen muurtjes, de terrassen en de zon doen je al vermoeden dat het verhaal zich in het zuiden afspeelt. De zwart-wit foto van de dame doet me denken aan de oude foto's van mijn ouders. De dame staart voor zich uit. Misschien droomt ze wel hoe haar leven in Frankrijk anders had kunnen lopen.

Wat ik vond van het boek? In het begin vond ik het boek wel heel leuk om te lezen. Ik was wel geïnteresseerd in de avonturen van Ans en Chris maar gaandeweg begon mijn aandacht te verslappen. Het verhaal werd vlugger afgeraffeld en ik moest me toch forceren om verder te lezen. Gelukkig voelde ik respect voor Ans, die zo door iedereen geliefd werd. Zij was eigenlijk de spil waar alles om draaide. De hoofdrol van de familie en ook van het boek. Soms had ik echt met haar te doen. Hoeveel heeft die vrouw wel niet door de vingers moeten zien. Zij was diegene die telkens de moed had om door te gaan, ook al zat haar man in zak en as. Een prachtig voorbeeld van een moeder die altijd klaar staat voor de familie.
Met 'C'est la vie' heeft Chris Van Vlijmen een prachtig eerbetoon aan zijn moeder gebracht, een rots in de branding.

Meer recensies van Rita Leyman