Hoe sterk kan een familieband wel zijn?

Rita Leyman 12 maart 2024
Met haar roman 'Lieve Edward' brak de Amerikaanse schrijfster Ann Napolitano internationaal door. Haar nieuwste boek 'Je bent prachtig' is een familieroman die ons onderdompelt in het leven van de Padavano's. Het verhaal speelt zich af tussen 1960 - 2008.

William Waters is nog maar zes dagen oud wanneer zijn driejarig zusje Caroline sterft. Doordat zijn ouders haar dood maar niet kunnen verwerken, groeit William op in een gezin waarin er geen plaats is voor hem. Liefde van zijn ouders kent hij niet, hij cijfert zich volledig weg. De enige uitlaatklep is het basketbal. Daar bloeit hij op en maakt hij vrienden. Hij ontmoet Julia Padavo en ze worden stapelverliefd op elkaar. Wanneer de introverte William dan met Julia trouwt, krijgt hij er een ganse familie bij die hem opneemt in hun warm nest. Julia en haar drie zussen zijn onafscheidelijk. Ze vormen één front. Maar wanneer het verleden William weer inhaalt, komen er barsten in zijn huwelijk. Julia's toekomstplannen verdwijnen als sneeuw voor de zon en ook de sterke band tussen de zussen moet eraan geloven. Een familiebreuk is niet te vermijden. Zal dit ooit nog goed komen?

Op de cover staat een prachtig portret. Misschien is het wel een schilderij van Sylvie gemaakt door Cecelia.
De witte letters van de titel springen als het ware uit het boek.
Zo'n mooi boek trekt de lezer aan om het in de handen te nemen.

Ann Napolitano heeft een vlotte schrijfstijl. Het verhaal wordt verteld door verschillende personages. Bij de aanvang van een hoofdstuk wordt duidelijk vermeld wie aan het woord is en in welk tijdspanne. Door op zo'n manier een roman te vertellen, laat de auteur ons toe te voelen hoe de personages elk op hun manier bepaalde situaties ervaren.
Elke zus heeft zijn eigen karaktertrekje : de onwrikbare Julia, de boekenworm en de dromer van de familie Sylvie, de vrijgevochten kunstenaar Cecilia, de zorgende en geduldigste Emilia. Daartegenover staat dan de introverte William.
De karakters worden zodanig goed uitgewerkt dat je als het ware zelf deel uitmaakt van de familie.
Verschillende thema's komen aan bod : liefde, vertrouwen, verdraagzaamheid, familiebanden ...
Het boek bevat heel veel mooie scènes en zinnen. Eentje die me wel is bijgebleven is deze : 'Het leven bestond uit kansen, een kast met laadjes die je één voor één kon openen, en William had getracht de hele kast uit het raam te smijten'

Vanaf de eerste pagina sleurt Ann Napolitano je mee in het verhaal en laat je pas op het einde van het boek los, waarna je het met een zalig gevoel kan dichtslaan. Gewoonweg prachtig!

Meer recensies van Rita Leyman