Een feelgood met een hoger level

Rita Leyman 27 april 2024
'Geknipt voor elkaar' is een romantische feelgood van Mienke Fijen uitgegeven door Z&K.

Lara en Boyd zijn sinds hun kappersopleiding heel goeie vrienden. Ze werken samen in de kapperszaak Do or Dye waar de autoritaire Jules de baas is.
Wanneer Lara op een dag terug te laat op haar werk verschijnt, moet ze voor de zoveelste keer poetsen en opruimen ipv de haren van de klanten te knippen. Ze heeft het echt gehad met Jules, ze wil niet meer voor hem werken. Eindelijk is het moment aangebroken om op haar eigen benen te staan. Ze wil dat haar droom, namelijk een kapperszaak samen met haar beste maatje Boyd runnen, eindelijk werkelijkheid wordt. Wanneer ze dan nog een geschikt pand vinden, twijfelen ze niet meer. Samen met haar broer Mick toveren ze de winkel om tot een gezellige, mooie kapperszaak. Als Lara dan ook nog op een dag de fietsenmaker Thijs in haar straat tegen het lijf loopt, loopt ze op roze wolkjes. Zal een relatie met Thijs wel mogelijk zijn of blijf het maar bij een mooie droom?...

Op de cover zien we een kapperszaak. De zaak die de aanzet is tot het hele verhaal. Roze kleur overheerst de cover. De romantiek druipt van het boek, dit is duidelijk een feelgood.

Mienke heeft in haar boek alledaagse personages gebruikt waarbij ze heel goed hun karakters heeft uitgewerkt :
Lara houdt geen blad voor haar mond, ze zegt wat ze denkt en soms is het eruit vooraleer ze het beseft
Boyd is de flamboyante, creatieve kapper. Hij is niet bang om zijn geaardheid te uiten.
Mick is de stoere bouwvakker die nogal een turbulent leven heeft gehad
Bas is de advocaat die niet durft uit de kast te komen
Thijs voelt zich als fietsenmaker minderwaardig tegenover zijn broer Bas. Door wat hij in het verleden heeft meegemaakt is hij verlegen en onzeker

Mienke kaart verschillende thema's aan : machtsmisbruik, pesterijen op de werkvloer, het moeilijk aanvaarden van de geaardheid in verschillende sectoren, drugsproblematiek, liefde, vriendschap, schuldbesef en vergevingsgezindheid...
Deze zware thema's worden doorspekt met een vleugje humor zodat dit boek luchtiger wordt. Zo wordt 'Geknipt voor elkaar' toch wel een feelgood boek met een hogere level.
Voor mij was dit de eerste kennismaking met Mienke Fijen. Ik heb dit boek bijna in één ruk uitgelezen. Ik zat volledig verdiept in de perikelen van Lara en leefde volledig met haar mee. Een feelgood met een lach en een traan. Dit smaakt naar meer!!!

Meer recensies van Rita Leyman