Op weg naar een beter leven

Rita Leyman 05 mei 2024
'Hiltje' is een literair non-fictie boek geschreven door Anita Terpstra. Anita heeft al een aantal thrillers uitgebracht maar met 'Hiltje' neemt ze de lezer mee naar Amerika.

Hiltje is moeder van zes kinderen en woont samen met hen en haar man in Friesland. Het leven in de negentiende eeuw in Friesland is hard. Men moet hard labeur verrichten om wat centen te verdienen. Er is armoede en er is voedseltekort. Wanneer ze het nieuws horen dat het in Amerika veel beter is, twijfelt haar man geen moment. Wie droomt er nu niet van een beter leven ver van Nederland? Hiltje houdt zielsveel van haar man en volgt hem. Samen met de kinderen gaan ze het avontuur aan en wagen ze de oversteek. Wanneer ze samen met een grote groep emigranten vertrekken met de boot, staan ze niet stil bij het feit dat de reis wel risico's inhoudt. Velen zullen de bootreis niet overleven en zullen nooit Amerika zien. Eenmaal aangekomen in Amerika, beseffen ze dat ze ook hier hard zullen moeten werken om een gemeenschap op te bouwen. De grond is vruchtbaar en het land biedt heel veel mogelijkheden. Aangezien de Friesen bekend staan als harde werkers, zullen ze samen bouwen aan een betere toekomst in Amerika...

Op de cover zie je mensen op de kade staan die met hun bezittingen klaar staan om de grote oversteek naar Amerika te maken. Hopelijk op weg naar een beter leven.
Het boek beschrijft vooral hoe de oversteek liep en hoe de Friesen zich in Amerika settelen. De ontberingen die ze moesten ondergaan en hun harde werk om een stukje Amerika om te bouwen tot hun eigen gemeenschap.
Wanneer ik de titel 'Hiltje' las, dacht ik dat het een verhaal over Hiltje en haar familie zou zijn. Maar niets is minder waar.
We krijgen een opsomming van de gebeurtenissen waarin Hiltje een heel klein beetje aandacht krijgt. Ik had graag een verhaal gelezen hoe Hiltje het allemaal op haar manier beleefde. Misschien had deze reis dan meer indruk op me gemaakt.

Meer recensies van Rita Leyman