Een spannende rondreis in Egypte

Rita Leyman 01 april 2024
Na 'Slangengif' en 'Slangenkoning' is 'Slangenvel' het derde deel van Floor-serie geschreven door Marja Boomstra.

De cover verraadt onmiddellijk de setting. Met de afbeelding van de tempel van Abu Simbel waan je je onmiddellijk in Egypte. De grootte van de imposante mummies wordt extra benadrukt door de vrouw die ernaast wandelt. De hoofdzakelijke bruine tinten doet me denken aan de zandkleur van de woestijn. Het is een cover die je zin doet krijgen om onmiddellijk de koffers te pakken alleen de vermelding psychologische thriller wijst erop dat dit geen plezierreisje wordt.

In 'Slangenvel' woont Floor al 12 jaar in Caïro samen met haar man Rayan en hun twee kinderen. Nu de kinderen groter zijn, heeft Floor meer vrije tijd en werkt ze af en toe als reisleidster voor een Nederlandse organisatie. Wanneer ze klaar staat om samen met haar compagnon Kamal Nederlandse toeristen de reis van hun leven te bezorgen, ziet ze dat er een aantal oude bekenden op de deelnemerslijst staan. In het begin is ze heel verheugd om hen terug te zien maar later blijkt dat ze een uitnodiging van Floor hebben gekregen waar zijzelf helemaal niets vanaf weet. Wanneer er dan ook een dode valt, beseft Foor dat er meer aan de hand is. En net nu ze haar man Rayan, die detective is, nodig heeft, komen geheimen die ze voor hem had naar boven. Vertrouwt Rayan haar nog of moet Floor alleen handelen nu het verleden haar dreigt in te halen.

Net zoals haar andere boeken hanteert Marja Boomstra een vlotte schrijfstijl. Door de beeldende schrijfstijl verraadt Marja dat Egypte haar niet onbekend is.
De personages worden zodanig goed uitgediept dat je het gevoel krijgt dat je ook bij het reisgezelschap hoort. Je leeft met hen mee. Je voelt hun woede, twijfel, onmacht.
Verschillende onderwerpen worden aangehaald : trouw, vriendschap, jaloersheid, de onderdanigheid van de vrouwen in de Oosterse wereld. Dit laatste thema kwam bij mij wel het hardst binnen.
De kleine hoofdstukken worden af en toe onderbroken door een hoofdstuk dat cursief gedrukt is waarin de dader het woord neemt. Zo slaagt Marja erin om de nodige spanning op te drijven.
Als je denkt te weten wie de dader is, zet ze ons terug op een ander spoor.

Ook al wordt er af en toe verwezen naar de vorige delen, toch vond ik het niet altijd gemakkelijk om 'Slangenvel' als stand-alone te lezen. Ik zou dus eerder aanraden om de trilogie te binge-lezen.
Uiteindelijk heb ik toch met volle teugen genoten van een boeiende, spannende rondreis door Egypte. Marja nam me van bij het begin mee en liet me niet meer los tot het einde.
Met 'Slangenvel' slaagt Marja Boomstra erin om als het ware een spelletje te spelen met de psyche van de lezer. Kortom een geslaagde thriller!

Meer recensies van Rita Leyman