Schuldig of niet : jury beslist

Rita Leyman 07 juni 2020
'De laatste stem' van Graham Moore is een echte rechtbanktrhiller. Moore gebruikt in zijn boek 2 verhaallijnen.
Het ene speelt zich 10 jaar geleden af. Jessica Silver wordt vermist. Alles wijst in de richting van haar jonge Afro-Amerikaanse leraar Bobby Nock.
Eén jurylid, Maya Seale stemt dat Bobby Nock onschuldig is. Ze kan de andere juryleden zodanig beïnvloeden zodat iedereen behalve Rick, Bobby vrij spreekt. Deze zaak heeft iedereen beïnvloedt. Rick wilt toch zijn gelijk halen. Hij gelooft stellig dat Bobby deze moord toch op zijn geweten heeft en zoekt naar bewijzen
De tweede verhaallijn speelt zich 10 jaar later af. Er wordt een Netflix-documentaire gemaakt over deze oude zaak. Vooral Maya staat in de kijker omdat ze destijds bijna iedereen kon overtuigen om onschuldig te pleiten. Maar dan wordt Rick dood aangetroffen in haar hotelkamer. Maya wordt onmiddellijk als hoofdverdachte aangewezen. Nu is het haar taak om haar onschuld te bewijzen....

Graham Moore slaagt er voortreffelijk in om heden en verleden met elkaar af te wisselen. In het verleden krijgen we telkens een ander jurylid aan het woord. Zo maken we kennis hoe die zich voelt en welke kijk hij heeft over het vonnis. We leren zo de volledige jury kennnen. De spanning wordt ook zo geleidelijk aan opgebouwd
De auteur leert ons ook hoe het rechtbanksysteem in Amerika werkt. Alleen had ik al een vlug vermoeden hoe het verhaal zou aflopen,. Ik vond het een mooie thriller maar het einde vond ik niet zo verrassend.
Kortom een mooie page-turner die 4 sterren waardig is

Meer recensies van Rita Leyman