Crime overgoten met een sausje humor

Rita Leyman 15 januari 2024
Liesbeth van Kempen is mede-oprichter van Moordwijven, een collectief van thrillerauteurs. Ze werd met haar thrillerdebuut 'Gevaarlijk spel' genomineerd voor de Hebban-debuutprijs. Na haar tweede thriller 'Verpest', heeft ze met haar mini-serie 'Moorden in het Noorden' de weg ingeslagen van de cosy-crime. 'De Moord in het hertenkamp' is het eerste deel.

Dorien heeft met haar man Herman een niet gemakkelijk leven gehad. Ze hadden het niet breed, de centjes moesten tweemaal omgekeerd worden vooraleer ze die kon uitgeven. Wanneer ze na Hermans dood, zijn verboden terrein 'zijn mancave' betreedt, vindt ze een sporttas met 1 miljoen euro. Dorien is dolblij en stelt zich geen vragen bij haar vondst. Ze nodigt haar vriendinnen uit op een cava-avondje om het blije nieuws te kunnen delen. Haar vriendinnen, Fleur en Annemiek stellen zich toch vragen : van wie komt die tas en is het geld wel eerlijk verdiend. Ze stellen Dorien voor dat ze toch een aangifte bij de politie doet. Dorien heeft geen oren naar hen en vertikt het om dit te doen. Ze vlucht weg met het geld.
De volgende dag wil Fleur met haar camper op reis vertrekken maar plotseling wordt de weg versperd door een fiets die op de grond ligt. Wanneer ze wilt kijken of er iemand gewond is, ziet ze in het naburig gelegen hertenkamp een dode man liggen. Als klap op de vuurpijl treft ze ook Dorien met de sporttas aan. Ze maant Fleur aan om samen met haar te vluchten...

De cover oogt mooi : een landelijke omgeving dat perfect bij het verhaal past. Het straalt enigszins rust uit maar de titel voorspelt natuurlijk wel iets heel anders. Het blijkt geen rustig verhaal te zijn. Dreigende wolken zijn op komst.

Liesbeth van Kempen heeft de karakters van de drie vriendinnen goed uitgediept.
Dorien, de minst snuggerste van de drie, staat niet stil waar het geld vandaan komt. Ze denkt niet na wat ze doet.
Annemiek ligt onder de sloef van haar man. Hij controleert haar. Camera's hangen zogezegd in het huis om ze te testen voor zijn bedrijf maar daar heb ik mijn bedenkingen bij. Haar man ziet alles. Er moet maar iets verplaatst zijn of hij heeft het al gezien. Annemiek leeft in rijkdom maar is toch de minst gelukkige.
Fleur is een totaal andere vrouw die sterk in het leven staat. Ze kan haar mannetje staan, ze trekt er alleen op uit met haar camper. Ze denkt na vooraleer ze iets doet.
Het zijn 3 totaal verschillende vrouwen die elkaar goed aanvullen. Het zijn 3 vriendinnen die elkaar steunen door dik en dun. Wanneer het met 1 van hen eventjes niet goed gaat, staan ze allemaal klaar om te helpen met raad en daad.

Liesbeth heeft in haar boek alle ingrediƫnten gebruikt die nodig zijn voor een cosy-crime : misdaad met een knipoog. De vriendinnen willen zelf als speurder optreden. Ze komen in hilarische toestanden terecht. Er is de nodige spanning in het boek door de gebeurtenissen die elkaar snel opvolgen.

'De Moord in het hertenkamp' vond ik heel vlot lezen. Het is een licht spannend boek overgoten met een sausje humor. Ik kijk al uit naar welke avonturen de drie vriendinnen in het zo rustige Roggedorp nog gaan beleven.

Meer recensies van Rita Leyman