Een 'ongenadige' thriller

Rita Leyman 15 februari 2020
Wanneer ik de betekenis van 'Ongenadig' opzoek, kom ik aan de synoniemen : ruw, wreed, hard , genadeloos, meedogenloos, onverbiddelijk en hardvochtig. Deze woorden vatten het boek helemaal samen.

'Ongenadig' is een thriller geschreven door Karin Hazendonk. Anouk leert Sven kennen op een feestje van het werk. Hij blijkt de ideale man te zijn, eigenlijk te mooi om waar te zijn. Na een mislukte relatie vertrouwt ze hem in de beginne nog niet helemaal. Miranda, haar tweelingzus, moedigt haar aan om zo'n man niet te laten schieten en dankzij haar begint ze toch een relatie met hem. Ze trekt bij hem in. Ze wonen in een afgelegen huis aan het strand. Miranda ontdekt dat er vroeger iets vreselijks gebeurd is tussen een vrouw en Sven. Ze wilt haar zus verwittigen dat Sven niet ok is maar die wilt niet naar haar luisteren. Ze verbreekt zelfs het contact met haar. Maar dan verandert Sven van de ideale man naar een echte psychopaat...

De spanning wordt heel goed opgebouwd dankzij de kleine hoofdstukken en het wisselend vertelperspectief. De titel van elk hoofdstuk bestaat uit de naam van de verteller. Dit leest ook heel gemakkelijk, je weet onmiddellijk wie aan het woord is. Karin hanteert een zeer vlotte schrijfstijl. Ze kan zo beeldend schrijven dat je je het verhaal heel goed kan inbeelden. Soms is het verhaal wel een beetje luguber , creepy. Ook al was het niet altijd geloofwaardig toch heb ik van het verhaal heel hard genoten. Ik geef het dus 4 sterren!

Meer recensies van Rita Leyman