Romantiek in Parijs

Rita Leyman 22 januari 2024
Mirjam Mieserius heeft ons in het eerste deel 'Bestemming Parijs' al laten proeven van de romantische stad Parijs. Door haar liefde voor Parijs slaagt ze erin om ons te laten genieten van de mooie straatjes en monumenten.

Op het einde van het eerste deel is Lizzy naar Barcelona vertrokken om opnieuw een nieuw leven te beginnen. Sofia runt haar winkeltje in Parijs. Chloë heeft haar toekomstige echtgenoot achtergelaten om haar hart te volgen en is halsoverkop naar Parijs verhuisd om samen met Guillaume te zijn.
In 'Rendez-vous op Montmartre' volgen we de drie vriendinnen tijdens de feeërieke kerstperiode in Parijs. Ook al is de stad heel mooi versierd toch lijkt de kerstperiode voor de vriendinnen niet vredig te verlopen. Lizzy werd door de vrouw van de liefde van haar leven buiten geschopt en keert gebroken terug naar Parijs. Wanneer ze plots voor de deur van Chloë staat en onderdak vraagt, twijfelt Chloë. Haar vriend Guillaume en Lizzy konden in het verleden niet goed met elkaar overweg. Toch heeft ze medelijden met Lizzy en laat haar logeren. Maar wat blijkt na verloop van tijd worden Lizzy en Guillaume beste maatjes. Ze maken samen plezier, stoeien met elkaar zodanig dat Chloë vreest dat ze Guillaume kwijtgeraakt. Haar jaloersheid kan ze niet onder stoelen of banken steken. Zo ontstaat de nodige wrevel tussen hen...
Sofia is heel gelukkig in haar winkeltje en proeverij. Alleen haar vriend Jean-Marc is nog geen haar veranderd. Hij is lui, onderneemt niets. Sofia ergert zich daar wel eens aan maar keer op keer slaagt hij erin haar liefde terug te winnen en vergeeft ze alles. Naar de raad van haar vriendinnen om bij hem weg te gaan heeft ze geen oren naar. Wanneer zich een nieuwe assistent Minoun aanbiedt, begint ze te twijfelen aan haar relatie. Minoun is verliefd op haar maar ze wimpelt het af. Jean-Marc denkt dat er tussen die twee meer aan de hand is en gaat weg. Sofia is gebroken maar twijfelt nu aan haar liefde voor Jean-Marc...

De cover ligt in dezelfde lijn als het eerste deel. De roze kleur is mooi gekozen net als de rode fiets. Het is duidelijk dat we nog steeds in Parijs vertoeven. Je kan de Montmarte op de achtergrond zien. De typische baguettes in het mandje en de croissant op de bagagedrager. De boeken zijn natuurlijk ook niet weg te denken uit het verhaal. Bij een serie is het wel altijd leuk als je op de cover of de boekenrug duidelijk het nr van het deel van de de serie wordt vermeld. Zo is er geen vergissing mogelijk.

In het eerste deel leerden we de drie vriendinnen kennen. In het tweede deel komen hun karaktertrekken meer op de voorgrond. We beginnen Chloë, Sofia en Lizzy beter kennen. Bij het begin van elk hoofdstuk wordt duidelijk vermeld wie aan het woord is. Zo voelen we beter hoe ze op alles reageren, hoe ze denken.
Er zijn gelukkige en minder gelukkige momenten. Er is liefde en jaloersheid. Er is begrip en twijfel. Mirjam Mieserius slaagt erin om al deze ingrediënten samen te mixen en er een prachtige cocktail van te maken. Een cocktail in een Parijse setting waarvan ik heel hard heb genoten en die naar meer smaakt. Laat het derde deel maar zo gauw mogelijk komen!

Meer recensies van Rita Leyman