Een boek die je laat beseffen hoe goed we het hier allemaal hebben

Rita Leyman 07 december 2019
'We zijn gevlucht' is een boek geschreven door Malala Yousafzai (°12 juli 1997 ).
Het boek begint met het verhaal van Malala zelf. Malala woonde in Pakistan en ze kwam daar op tegen de Taliban die verbood dat meisjes naar school gingen. In oktober 2012 keerde ze met de bus terug van school naar huis , toen er een Taliban-aanslag op haar werd gepleegd. Ze kreeg een kogel in haar hoofd en hals . Ze werd overgevlogen naar Engeland waar ze door de goede medische zorgen genas. Ze streed en strijdt nog steeds verder en zo kreeg ze internationale erkenning. Ze ontving in 2013 de Nobelprijs voor de vrede.
Na Malala's verhaal maken we kennis met andere meisjes die elk hun verhaal vertellen. Verhalen die over de hele wereld plaats vinden maar die toch gelijkaardig zijn. Mensen moeten vluchten uit hun land om hun leven te redden. Ze laten familie en bezittingen achter in de hoop een beter leven ergens anders te vinden. Sommigen zijn er in geslaagd anderen niet.
Het boek is eigenlijk een YA-boek. Maar iedereen zou dit moeten gelezen hebben. De vooroordelen die je van vluchtelingen hebt, verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het laat je beseffen hoe goed we het hier allemaal hebben. Alleen al het idee dat je moet kiezen wat je mee kan nemen en wat je allemaal moet achterlaten.
De boodschap die in elk verhaal zit is telkens weer de HOOP . Hoop op een betere toekomst, een beter leven en hopen dat ze ooit terug naar huis kunnen gaan. Malala heeft dit zo goed overgebracht dat je dit boek niet gauw zal vergeten

Meer recensies van Rita Leyman