Een vogel voor de kat

Rita Leyman 29 januari 2024
'Wodka & Ranja' is het eerste, deels waargebeurde roman, geschreven door Yvonne Sonke. Haar boek is gebaseerd op herinneringen uit haar vroege jeugd, aangevuld met fictie.

In het eerste deel is moeder Ria aan het woord. Ze is zwanger van haar derde kind maar alles loopt niet van een leien dakje. Ria is zwaar verslaafd aan alcohol, dit brengt gevolgen mee voor de zwangerschap. Haar zoontje Menno wordt geboren met een afwijking en moet nog in het ziekenhuis blijven. Haar man verdwijnt met de noorderzon en ze staat voor alles alleen. Ze kan het allemaal niet meer aan en grijpt meer en meer naar de alcohol. Daardoor vergeet ze voor haar 2 andere kleine meisjes, Imke en Jasmijn, te zorgen. Doordat het meeste geld aan alcohol wordt uitgegeven is er niet genoeg meer over om kledij en zelfs eten voor de meisjes te kopen. Gelukkig is buurvrouw Corrie er nog die af en toe zich over de kinderen ontfermt. Ze probeert Ria te overhalen om te stoppen met drinken voordat na Menno ook haar meissies worden afgenomen. Ria wil wel van de alcohol af maar haar verslaving is veel te sterk. Dagen ligt ze op de bank met hoofdpijn die ze dan ook weer stilt met het witte water wodka.

In het tweede deel is het oudste dochtertje Jasmijn aan het woord. Ze is zes jaar en heel pienter voor deze leeftijd. Ze weet perfect wanneer ze mama met rust moet laten als ze nog eens hoofdpijn heeft. Ze zorgt voor haar kleine zus Imke, ze beschermt haar. Ze brengt haar naar school en haalt haar af. Ze geeft haar eten en drinken wanneer mama laveloos in de zetel ligt. Ze draait de vele wasjes van Imke die nog steeds in haar bed plast. Ze doet alles wat een mama hoort te doen. Imke is geen kind meer maar als het ware een kleine mama die voor haar zusje en haar moeder zorgt.

Op de cover zie je 2 zusjes, hand in hand. Lege flessen wodka en een gevallen glas met drank liggen op de grond. Het is alsof het oudste meisje haar zusje wilt beschermen, ze draagt zorg voor haar. De cover lijkt wel kinderlijk maar eigenlijk dekt het wel het volledig verhaal. Na het lezen kwam deze cover wel harder binnen.

Wodka & Ranja heb ik na het lezen toch eventjes moeten laten bezinken. Het verhaal is heftig en wanneer je zelf in een liefdevol gezin bent opgegroeid, sta je er niet bij stil dat anderen het niet altijd zo goed hebben. Het boek is de harde realiteit. Er bestaan wel degelijk zo gezinnen waar kinderen verwaarloosd worden. Af en toe had ik het wel eventjes moeilijk. Mijn moederhart brak bij bepaalde scènes. Ondanks dat Ria haar kinderen zo verwaarloosde, lieten haar kinderen haar niet in de steek. Ze zorgen voor haar, ze zien haar graag en willen bij haar zijn. Ze geven de hoop niet op, mama zal ooit wel genezen en kan ze weer voor hen zorgen. Spijtig genoeg is de drank sterker. In het boek krijg je medelijden met de kinderen maar ook met Ria die echt een vogel voor de kat is. De drank heeft haar volledig in zijn greep.

'Wodka & Ranja' is een verhaal dat je volledig in bezit neemt, het laat je niet los. Jasmijn en Imke veroveren het hart van de lezer en stiekem hoop je dat alles goed komt.
Yvonne Sonke is erin geslaagd om ons het verdriet en de pijn te laten voelen. Het is een prachtig verhaal maar met een rauw randje, een boek dat ik niet vlug zal vergeten.

Meer recensies van Rita Leyman