Spannend aan het begin en eind, maar iets te ongeloofwaardig

Roos 25 juni 2020
De Stagiair is het debuut van de Engelse Helen Monks Takhar, eerder werkzaam als journalist, copywriter en redacteur voor verschillende kranten. Deze wereld neemt heeft ze duidelijk als inspiratie genomen voor haar eerste boek, want hoofdpersonage Katherine is hoofdredacteur. Het boek begint al meteen ontzettend spannend wanneer zij van plan lijkt iemand aan te rijden . Wie, wat, waar en waarom, dat moet dan nog blijken. In heel wat hoofdstukken wordt, en bezien vanuit zowel de gezichtspunten van Katherine als die van haar stagiair Lily, wordt dit langzaam duidelijk. Ook op het einde zit de spanning er nog in. Als lezer voel je op je klompen aan dat het niet goed gaat aflopen, en ondanks dat je door de spanning door wilt blijven lezen, is het verhaal en zijn de acties van de hoofdpersonen niet altijd even geloofwaardig. Je zou van een vrouw als Katherine toch eigenlijk wel verwachten dat ze alles niet zo ver laat komen.
Ondanks dat ik het verhaal eigenlijk te ongeloofwaardig vond en de classificatie literaire thriller ook niet helemaal terecht vind, heb ik het boek met plezier gelezen. Wanneer je niet te hoge verwachtingen hebt, kan het je zeker veel leesplezier opleveren.

Meer recensies van Roos