aangrijpend beschreven, en maakt nieuwsgierig naar mijn eigen familieverhaal

Roos 23 oktober 2023
Ieder mens heeft zijn verhaal, maar ken je werkelijk van het verhaal van je moeder? En van je oma en je overgrootoma?

Zijn vorige boek ´een atlas van overal´, dat vorig jaar op de shortlist stond van de Libris Literatuurprijs, baseerde de Nederlands-Amerikaanse schrijver Deniz Kuypers op het leven van zijn vader, in zijn nieuwste roman ‘Zing voor me morgen’ gaat hij op zoek naar het verleden aan zijn moeders kant.

Als lezer is het niet altijd helder wat nu echt zo gebeurd is en wat Kuypers heeft ingevuld, maar dat maakt de leeservaring niet minder interessant. In duidelijke zinnen en op een aangrijpende manier beschrijft hij waar de vrouwen voor hem mee te maken kregen. Indrukwekkend vond ik de beschrijving van het tehuis in Amsterdam, waar ongehuwde zwangere vrouwen, zoals zijn overgrootmoeder, werden opgevangen om hun kind te krijgen. Dit raakte me.

Het boek wordt extra interessant door de terugkomende thema’s en hoe verder ik las, hoe meer ik me ging realiseren dat ik erg weinig weet van de verhalen van mijn eigen moeder en oma, laat staan van die van mijn overgrootoma. Terwijl dit toch, in de zoektocht naar wie je bent en waar je vandaan komt, boeiend en leerzaam is en wellicht ook wel iets zou kunnen verklaren van dat waar je zelf tegenaan loopt.
Fijn dat het lezen van een boek, en een zeer prettig boek in dit geval, je dit kan helpen realiseren.

Dit was mijn eerste Deniz Kuypers, maar zeker niet de laatste.

Meer recensies van Roos