Spanning en nog eens spanning

Saartje 11 januari 2021
Auteur: Josh Malerman is een 45 jarige Amerikaan uit Michigan. Hij schrijft, is een film producer en zanger en songwriter van de band the high strung. De meeste van zijn boeken schreef Josh terwijl hij met zijn band op tournee was. Hij deed een 150tal concerten per jaar voor zes jaar lang. Zijn grote doorbraak was bird box vertaald in het Nederlands als de kooi en verfilmd door netflix.

Het verhaal
Malorie is het spannende vervolg op bird box.
Twaalf jaar nadat malorie en Olympia en Tom De rivier op voeren op zoek naar veiligheid zijn blinddoeken nog steeds het enige wat de mensheid behoed voor de aanwezigheid van de wezens één blik drijft iemand nog steeds tot onuitsprekelijk geweld. Er is nog steeds geen verklaring en geen oplossing. Dan krijgt Malorie verbijsterend nieuws iemand van wie ze veel houdt is misschien nog in leven. Malorie staat voor een onmenselijke keuze: blijft ze in haar veilige omgeving of begeeft ze zich in de duisternis op weg naar een hoopvollere toekomst?

De cover
De cover lijkt op die van bird box zwart met het gezicht van Malorie geblinddoekt op de voorkant. Op de blinddoek lijkt wel een bos te staan misschien de buitenwereld waar iedereen naar verlangt? Bovenaan de schrijver, in het midden in witte letters de titel Malorie en onderaan de quote zorg dat je je blinddoek om hebt...
Op de achterkant in witte letters de korte inhoud en in rode letters enkele quotes van de pers over Bird box. Ik vind deze cover net zo mooi als die van bird box en zou hem zeker op genomen hebben in de winkel.

Mijn mening
Ik las eerder al bird box en zag uiteraard de film en vond beide geweldig en keek dus erg uit naar dit vervolg maar voldeed het aan mijn verwachtingen? Het verhaal begint waar het geëindigd is in de blindenschool vanaf daar op bladzijde één bouwt de spanning zich al onmiddelijk op.
Via een al dan niet echte volksteller komt Malorie te weten dat misschien iemand van haar geliefden nog leeft en onderneemt een reis (dit zijn geen spoilers begin van het boek) deze reis is ook letterlijk het verhaal en de structuur opgebouwd naar het spannende plot doorheen de reis evolueren vooral Olympia, mijn favoriet personage, ze wordt erg volwassen en kijkt toe op haar mama en probeert de soms betweterigheid van haar broer Tom in te tonen. Ook Tom maakt een evolutie door, hij probeert echt actief iets aan de situatie te veranderen terwijl Malorie angstvallig blijft vasthouden aan haar gewoontes en haar paranoia. Dit is echter wel begrijpelijk, je kan het wat vergelijken met onze covid-19 wereld nu, houden we ook niet angstvallig vast aan duizend keer handen ontsmetten en afstand van onze medemens houden want iedereen kan potentieel gevaarlijk zijn en zolang het virus er is (lees de wezens er zijn) is het moeilijk om van deze paranoïde gewoontes af te raken voor sommige.

Verder is de schrijfstijl meeslepend en begrijpelijk in korte hoofdstukken wat je door het boek doet vliegen. Alles is ook heel filmisch beschreven interieur, plaatsen en mensen zodat je je alles prima kunt voorstellen.
Heel de reis is spannend naar een geweldig plot.

Heeft dit boek mijn verwachtingen waar gemaakt? Zeker weten, ik vond het geweldig en wil graag nog meer over Malorie en de kinderen lezen en kan ondertussen alvast niet wachten op de film Malorie!
Van mij een dik verdiende vier en een halve ⭐⭐⭐⭐⭐ die ik graag naar vijf afrond.

Ik dank thrillzone en uitgeverij Bruna uitgevers voor het recensie exemplaar dit heeft mijn mening niet beïnvloed.

Meer recensies van Saartje