Gruwelijke moorden in een prachtig dorpje

Saartje 29 oktober 2021
Auteur
Elina Backman geboren in 1984 is creatief directeur van een groot mediabedrijf. Samen met haar gezin woont ze in Helsinki. Als de koning sterft is haar debuut en het eerste deel van een serie die wereldwijd zal vertaald worden.

De cover
De cover is donker en luguber. Er lijkt een donker geklede vrouw op te staan die in haar handen, waarvan haar nagels zwart gelakt zijn, een hertenschedel vasthoudt. Ze zit in een bos ofzo rondom haar zie je donkerte takjes. Ook achteraan zie je donkere takken en de titel in oranje en wat quotes in het oranje zoals net vooraan de schrijfster haar naam in deze kleur. Verder vooraan de titel in het wit en achteraan de korte inhoud in het wit. Alles aan deze cover ademt halloween en had ik hem in de winkel gezien dan had het een echte coverbuy geweest. Ik vind de cover adembenemend.

Verhaal
Saana wordt ontslagen als online directeur en besluit Helsinki te verlaten om de zomer door te brengen bij haar tante in Hartola. Eens daar wil ze uitzoeken wat ze wil in het leven. Uiteindelijk daar verveelt ze zich en kijkt netflix misdaadseries. Dan hoort ze van haar tante over een onopgeloste moordzaak. In de stroomversnelling van de rivier bij Hartola is in 1989 het lichaam gevonden van de 15 jarige Helena. Saana stort zich op de zaak en overweegt er zelfs een boek over te schrijven.
Tegelijkertijd krijgt de politie melding van een brute moord. Bij de beroemde koningspoort van het zeefort Suomenlinna is het toegetakelde lichaam gevonden van een succesvolle zakenman. Zijn genitaliën zijn gebrandmerkt met een kroon. Snel wordt duidelijk dat er nog drie doden zullen vallen zoals er vier koningen in een kaartspel zijn.
De twee moordzaken mogen dan dertig jaar uit elkaar liggen, er lijkt een verband te zijn. Saana zal met de politie in Helsinki moeten samenwerken om, met gevaar voor eigen leven, het mysterie op te lossen.

Mijn mening
Als de koning sterft is een boeiend verhaal en de personages zijn erg leuk.
Saana is een wat depressieve onzekere meid, met een aantal vriendinnen, die net ontslagen is en niet weet wat ze wil met haar leven. Ze wil opnieuw beginnen in alle rust. Desondanks haar onzekerheden en angsten bijt ze zich vast in de zaak van Helena, ook als de bewoners haar beginnen te bedreigen gaat ze door om de zaak tot op de bodem uit te spitten. Langzamerhand krijgt haar leven betekenis en krijgen we een vrolijke sterke Saana te zien.
Helena is een wat verlegen, naïef meisje die door haar ouders erg vroom wordt opgevoed, maar Helena wil iets anders en spreid haar vleugels uit. Ze verandert in een mooie jonge sterke vrouw die jammer genoeg het leven liet in 1989.
Jan is een politieagent met het hart op de juiste plaats, echter is hij eenzaam, verdrietig over de ziekte van zijn moeder, verslaafd aan zijn werk en erg onzeker. Maar doorheen het verhaal wordt Jan opgewekter, zijn muur laat hij traag maar zeker neer en hij neemt meer tijd voor zichzelf.
Heidi is Jan zijn collega en erg beschermend en zorgend over en voor hem. Zelf is ze echter wat bot en eenzaam daardoor heeft ze verschillende one night stands met vrouwen. Na een tijdje krijgen we meer de gevoelige kant van Heidi te zien en wil ze echt de liefde vinden en de moordzaak oplossen.
Ik hoop nog veel meer van Saana, Jan en Heidi te zien in de volgende boeken.

De schrijfstijl is mooi en eenvoudig. Geen moeilijke woorden, korte hoofdstukken die spannend eindigen waardoor je verder wil lezen. Boven elk hoofdstuk staat een datum en een plaats en de stukken uit het verleden zijn cursief gedrukt, dit houdt het erg gemakkelijk om te volgen. Er zijn ook kleine stukjes van de dader deze stukjes zijn bijzonder en griezelig. Het hele verhaal houdt Elina de spanning hoog om zo naar de geniale plot toe te werken. Hoe ze Hartola beschrijft is zo mooi dat je het gevoel krijgt dat je het voor je kan zien en dat je er graag eens naartoe zou gaan om al dat moois zelf te zien.

Het verhaal is een echte thriller soms voelt het zelfs een beetje griezelig als een horror boek. De gruwelijke moorden, de gebrandmerkte genitaliën. Het dode meisje die in het water ligt en een tegengestelde is van het prachtige landschap rond haar. Alsof ze al dat moois heel erg eng maakt. Wat is er met haar gebeurd en waarom willen de inwoners niet dat Saana dit onderzoekt en wat hebben de vier gruwelijke moorden van nu dertig jaar later met Helena te maken. De gruwelijkheid en al het moois rondom vechten om de bovenhand te halen. Dit boek is uniek en helemaal je tijd waard. Ga hem nog snel lezen in de herfst, de perfecte thriller voor een koude donkere regenachtige herfstdag.

Meer recensies van Saartje