Sluit ramen en deuren

Saartje 23 juli 2019
Alex North is een anonieme filosoof en dat merk je aan zijn boek.

Tom en Jake Kennedy hebben het moeilijk om het verlies van hun vrouw en moeder Rebecca te verwerken en verhuizen naar Featherbank om een nieuwe start te maken. Het stadje heeft echter een gruwelijke geschiedenis. Ooit ontvoerdde en vermoordde Frank Carter aka De fluisterman er vijf jongens. Nu is er opnieuw een ontvoering Neil Spencer verdwijnt een man fluisterde zijn naam maar Carter zit in de gevangenis wat is het verband met 20 jaar geleden? Pete Willis en Amanda Beck worden op het onderzoek gezet en moeten alles op alles zetten om Neil te vinden voor het te laat is.

Het boek heeft een prachtige cover met een gouden vlinder vleugel daarin bevinden zich doodshoofden en botten. De cover krijgt ook betekenis in de loop van het verhaal

De personages worden goed uitgewerkt vooral de band tussen Tom en Jake wordt prachtig beschreven. In het begin heeft Tom geen aansluiting met zijn wat eigenaardige zoon en schaamt hij zich zelfs soms voor hem. Jake is slim en moedig maar heeft denkbeeldige vriendjes en is sociaal incapabel. Maar in de loop van het boek leert Tom steeds beter omgaan met zijn zoon en komt voor hem op en voelt ook trots voor Jake. Jake op zijn beurt vraagt zich vaak af of papa wel van hem houdt en of hij geen last is. Inspecteur Pete heeft zo zijn eigen demonen zowel privé als werkgerelateerd. Vroeger dronk hij maar stilaan wordt hij stabieler en meer vastberaden. Over Amanda weten we niet zo super veel toch verandert de zaak ook haar van een ambitieuze nogal emotieloos iemand in een integere vrouw die beter haar emoties kan uiten. Ze kan vooral een heel team gedreven houden en mensen net dat ene duwtje in de goede richting geven. In de loop van het boek krijgen we ook een kijkje in de gestoorde geest van Frank Carter en enkele andere vreemde individuen.

Nee dit boek is geen horror maar wel een briljante psychologische thriller. Trouwens weten we niet allemaal dat uitspraken van andere auteurs op boeken vaak lichtjes overdreven zijn om de verkoop wat te stimuleren? En sommigen vinden het misschien storend dat Frank Carter geen motief had zelf vond ik dit niet, soms doen mensen nu eenmaal dingen omdat ze simpelweg gestoorde psychopaten zijn. De dader kom je iets vroeger te weten voor mij dreef dit net de spanning op. Ik kon het boek niet wegleggen heel het verhaal lang ging er een bepaalde dreiging van uit De schrijfstijl is vlot, gemakkelijk en in korte hoofdstukken met cliffhangers die alles zo meeslepend maken dat je wel moet doorlezen. Ik kijk al uit naar het volgende boek van North.

De volgende keer dat iemand jouw naam fluistert denk je onvermijdelijk aan dit boek. Sluit jij je ramen en deuren?

Meer recensies van Saartje