Terug in de tijd

Saartje 04 maart 2023
- Auteur
Gillian McAllister studeerde Engelse taal en letterkunde waarna ze ging werken als advocaat. In Birmingham is ze fulltime auteur momenteel en werkt ze mee aan podcasts. Haar eerdere thrillers werden in England bestsellers. Verkeerde plaats, verkeerde moment werd haar internationale doorbraak.

- Cover
De cover is gehuld in mist met bekende Engelse gebouwen op de achtergrond en een vrouw die stapt. Dit tafereel staat twee keer op het boek één keer gewoon en één keer ondersteboven. Wat volgens mij voor heden en verleden staat. De cover is te druk, de titel te groot, de naam van de schrijfster te groot en in een niet zo mooi geel. Op de achterkant staat de korte inhoud en wat info over de auteur met foto en een paar spannende quotes van onder andere Lisa Jewell. Ook de achterkant is in mist gehuld. Alhoewel ik de cover niet zo mooi vind zou de titel en zeker de ondertitel hoe kan je een moord voorkomen die al gepleegd is me ertoe aanzetten om het boek op te nemen.

- Verhaal
In de nacht dat de wintertijd ingaat wacht een moeder op haar zoon. Wat ze dan ziet kan ze niet geloven haar zoon vermoordt een vreemdeling voor hun huis. Haar lieve tienerzoon moet naar de gevangenis en zijn toekomst is voorbij. Als Jen de ochtend erop wakker wordt is gisteren en na de volgende nacht de dag daarvoor. Elke keer ze wakker wordt is het een dag eerder. Een dag die haar de mogelijkheid geeft de moord te voorkomen en haar zoon te redden want misschien kan ze in het verleden iets veranderen aan de toekomst of toch niet?

- Mijn mening
Dit is niet een thriller zoals er zovele zijn. Dit is echt origineel met een tijdlus. Waarbij je jezelf afvraagt wat heb ik allemaal gemist in het verleden. Wat had ik moeten doen dat ik niet heb gedaan en had dat iets verandert aan de toekomst. Ook zo voor Jen in dit boek die hoe verder ze terug gaat in het verleden beseft dat ze niet de beste moeder was die ze kon zijn dit maakt haar erg onzeker wat heeft ze gemist? We komen in een zeer interessante crime zaak die de verbeelding tart.
Ook krijg je nog een zicht op de zaak vanuit het standpunt van een politieagent en vanuit een wetenschapper. Ook deze delen zijn spannend vooral dat van de agent. De schrijfster hield mij aan het boek gekluisterd.

De personages maken een hele transformatie door. Jen wordt een veel betere moeder die minder werkt en meer tijd vrijmaakt voor haar zoon en ook echt luistert naar wat hij te zeggen heeft en hoe hij zich voelt. Ook voor zijn schoolwerk toont ze veel meer interesse en ze gaat leuke dingen met hem doen. Naarmate zijn moeder verandert zie je bij de puberende Todd ook een hele evolutie in het zich uiten en zijn gedrag. Het huwelijk van Jen maakt goede en slechte tijden mee samen leren man en vrouw hiermee omgaan. Dit is het school voorbeeld van een spannende psychologische thriller.

De schrijfstijl is vlot en begrijpend en beeldend. Je kan het allemaal zo voor je zien en dit boek zou zich uitstekend lenen voor een verfilming. Het verhaal leest ook gewoon als een trein.

Zin in een originele spannende thriller die perfect bij de winter past onder een dekentje met een warme chocomelk? Twijfel niet langer en ga dit boek snel lezen.

Vier en een halve ster voor mij en ik dank thrillzone en uitgeverij cargo voor het Rescensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.

Meer recensies van Saartje