De hongerige man of seriemoordenaar?

Saartje 13 juli 2021
De auteur: Kyle perry is maatschappelijk werker en werkt met jongeren op middelbare scholen en jeugdopvang en dat valt op in zijn debuut. Hij weet veel over wat zich afspeelt in het hoofd van mensen en jongeren in het bijzonder. Als kind kwam hij ook vaak in the great western tiers ook dit merk je door hoeveel hij weet over dit gebied.
De cover:
Is opvallend je ziet onderaan dichte begroeiing bomen en in het midden mist waar kliffen bovenuit komen. Verder ook de naam van de auteur en een spannende quote of ondertitel en natuurlijk ook de titel in blauw. Achteraan vindt je zowat dezelfde prent maar dan by night, de korte inhoud, paar quotes van media en Christian White, en in het kort ook wat info over de auteur. Zelf vind ik de cover intrigerend en zou ik deze zeker opgenomen hebben in de winkel.
Het verhaal: Enkele tienermeisjes raken vermist in the great western tiers bij de bewoners van limestone creek gaan direct alle alarmen af want dertig jaar geleden verdwenen er ook vijf meisjes rond de gevaarlijke kliffen en dan is er ook nog de legende van de hongerige man als men van één van de meisjes haar schoenen vindt met de veters keurig gestrikt aan de kant van de klif wordt hierdoor de legende alleen maar versterkt. Rechercheur Con Badenhorst onderzoekt de zaak. Hij is niet alleen een outsider maar lijdt ook aan ptss (post traumatische stress stoornis). Hij komt terecht in een omgeving van corrupte politieke spelletjes, drugs, gespannen relaties, iedereen heeft in limestone creek zo wel zijn of haar geheimen. De hamvraag bestaat de hongerige man echt of loopt er een seriemoordenaar rond in limestone creek?
Mijn mening: laat mij eerst even zeggen hoe boeiend het is om over deze waarschijnlijk super mooie omgeving in Australië te lezen. Met zijn gevaarlijke kliffen en doornstruiken en planten en bomen waaronder de galgenboom maar ook de vele dieren en vogels, prachtig beschreven. Je komt terecht in een verhaal vol onbetrouwbare personages agent Con is door een vorige zaak waarbij hij wel de moordenaar gepakt heeft maar te laat was om de meiden te redden getraumatiseerd en vertrouwd soms zijn eigen spiegelbeeld niet zijn collega Gabriëlla is dan weer wild en roekeloos. Murphy de vader van één van de vermiste meisjes is een drugs dealer en dus al snel hoofdverdachte in de zaak en wordt belaagd door het volk. Leraars hebben bedenkelijke relaties of hun eigen demonen. De meisjes hebben vooral sociale media en pesterijen en dan heb je nog de legende van de hongerige man met het geweldige rijmpje: "Hoog in de heuvels, diep in de grotten. Verzamelt hij meisjes en kluift op hun botten. De hongerige man houdt van lippen zo rood. Dat mooie gezichtje, het wordt nog je dood. Wat je moeder ontkent, wat je vader ook zegt. Geloof me, hij pakt je, want hij bestaat echt. Ga er niet heen, naar de berg, naar het bos. Want loop je alleen, dan ben je de klos." Geweldig toch. Al deze onbetrouwbare karakters, de legende en de snel veranderende weersomstandigheden houden het boek dan ook razend spannend. Je valt van de ene twist in de andere opgebouwd naar de fenomenale plot. Het boek is erg vlot geschreven, het houdt constant je aandacht vast en dit voor een debuut wauw ik kijk al uit naar een volgend boek van Kyle Perry.
Voor mij een vijf sterren boek en als je de volgende keer in de bossen gaat wandelen denk dan aan de hongerige man want mocht je hem ooit in de bossen betrappen, kijk hem niet aan, je kunt nooit meer ontsnappen. Alvast veel wandel plezier.
Nog een waarschuwing voor middelengebruik, zelfmoord en ongepaste relaties.

Meer recensies van Saartje