Een oorlog kent alleen verliezers.

Het boek de dochter van een nazi is geschreven door Louise Fein en is in mei verschenen bij uitgeverij Xander. Louise Fein werkte in de financiële sector als advocaat. In haar vrije tijd schreef Louise veel. Omdat de Louise de kost moet verdienen heeft zij nooit overwogen om een carrière als schrijver te beginnen. Ondanks haar drukke baan gebruikte Louise haar treinreis naar haar werk en huis om ideeën om te schrijven voor haar roman. Uiteindelijk besloot Louise na een paar jaar voor haar eigen te hebben gewerkt voorlopig met haar eigen adviesbureau te stoppen en fulltime te gaan schrijven.

Het boek de dochter van de nazi verteld het verhaal Hetty Heindrich. Het verhaal speelt zich af rondom de aanloop van de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal leidt je als lezer door een aantal belangrijke gebeurtenissen die grote invloed hadden op het uitbreken van deze oorlog. Zo geeft Louise ruime aandacht aan de kristalnacht. De emotie die bij dit verhaal komt kijken raken je als lezer. Een van de fragmenten uit het boek wat mij erg raakt bevindt zich relatief vroeg in het boek op het gymnasium. Voorafgaand aan dit fragment is huidige docent dr. Kreitz van Hetty ontslagen. Aangezien hij onvoldoende de idealen van de nazi propageerde tijdens de lessen. Meneer Kreitz wordt vervangen door dr. Metzger, een magere man in een bruin pak met een vlinderdas. De les behandeld het onderwerp Eugenetica een onderwerp wat voor de leerlingen van het gymnasium nog niet bekend is. Na een korte uitleg over dit begrip worden twee leerlingen naar voren geroepen. Dit is Walter, een van Hetty goede vrienden, en Freda Federmann. In eerste instantie is het niet duidelijk waarom juist deze leerlingen naar voren worden geroepen. Maar dan blijkt het dat dr. Metzger hen naar voren heeft geroepen vanwege het feit dat deze twee leerlingen joods zijn. Hij wilt aan zijn leerlingen laten zien dat de theorie die hij net heeft opgenoemd de waarheid is. Dit betekent dat Freda en Walter op een vernederende manier worden opgemeten. Blijkbaar maakt de uiteenzetting van dr. Metzger grote indruk op de leerlingen want niemand besluit Freda en Walter te helpen tijdens deze vernedering. Dit fragment roept bij mij verschillende emoties op. Ten eerste die van afschuw waarom roept niemand van de leerlingen deze vernedering een halt toe? Daarnaast is de emotie van boosheid. Het onbegrip van mij kant dat elke leerling maar passief blijft zitten en blijft luisteren naar mr. Metzger. De angst die dr. Metzger heeft gezaaid bij zijn leerlingen heeft blijkbaar al in korte tijd zijn werk gedaan. Het indoctrinatie- proces is werking gesteld…

Het unieke aan dit boek vind ik dat Louise een boek heeft geschreven die in tegenstelling tot de meeste oorlogsboeken de kant van de nazi beschrijft. Het geeft duidelijk weer hoe groot invloed van school en de Deutscher Mädel kan zijn voor het indoctrinatie proces op jongeren. Ook geeft het boek de voornaamste reden voor reden dat Adolf Hitler veel aanhang kreeg, namelijk de uitzicht op een betere toekomst en de wil om macht en status te krijgen. Dit zie je dan ook terug komen bij de vader van Hetty die duidelijk meer macht en status wilt krijgen en daarvoor graag iemand anders de schuld geeft (de joodse bevolking). In ruil voor zijn rol hiervoor krijgt een hogere rang toebedeeld. Ondanks dit alles heeft het indoctrinatie proces voor Hetty niet helemaal zijn werking gehad. De wil om een zelfstandig vrouw te worden en na de gymnasium door te gaan studeren is groter dan de wil om Adolf Hitler trouw te zijn. Dit zorgt dan ook voor de eerste scheuren tussen Hetty en haar ouders. Daarnaast zorgt hij liefde voor Walter daarnaast ook voor een tweede scheuring tussen haar en haar familie.

Het boek dochter van een nazi is mijn ogen zeker goed bruikbaar voor het onderwijs. Het boek bevat meerdere elementen die ook onderdeel uit maken van de onderdelen die een leerling van het voorgezet onderwijs kennen/weten. Hierbij kan er worden gedacht aan verloop naar de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast is de schrijfstijl van schrijfster Louise eenvoudig om te lezen en bevat geen moeilijke taal. Als er moeilijke begrippen worden genoemd zoals Eugenetica dan worden deze later in het fragment goed uitgelegd. Ook is het goed bruikbaar om leerlingen te leren wat het begrip indoctrinatie exact inhoudt. De spanning die bepaalde gebeurtenissen in het boek ter weg brengt zoals de verboden relatie tussen Hetty en Walter, zorgt ervoor dat de anti-Joodse maatregelen wordt besproken. Het markante aan dit boek vind ik dat schrijfster Louise de aanloop van de kristalnacht in de Duitsland een plaats geeft. De gevoelens en sfeer die deze kristalnacht met zich meebracht wordt neergezet. Deze situatieomschrijving zorgt ervoor dat middelbare scholieren die dit boek zouden lezen zich meer kunnen inleven in de situatie in kristalnacht. In mijn ogen zou dit boek kan ook goed bruikbaar zijn om leerlingen op een andere manier te leren over de Tweede Wereldoorlog dan de hun lesmethode.

Tot slot krijgt het boek van mijn vijf sterren. Schrijfster Louise Fein heeft een goed boek geschreven die in gaat op de oorzaken en gevolgen van het ontstaan van de Tweede Wereldoorlog. Het boek speelt erg in op je de emoties van de lezer. Ondanks dat ik persoonlijk al veel heb gelezen over deze oorlog vind ik wreed om te lezen dat Adolf Hitler zoveel onschuldige slachtoffers op te zijn geweten heeft. Het boek is zeker een pareltje om te lezen is bruikbaar om leerlingen van het voorgezet onderwijs te laten lezen. Schrijfster Louise Fein heeft een boek geschreven dat helaas laat zien dat een oorlog alleen maar verliezers kent. Dit is een kant van oorlog die in mijn ogen te vaak onbelicht wordt gelaten in oorlogsboeken. Hebbanisten, ga vooral dit boek lezen!

Meer recensies van Historywoman1994