Spannend betrouwbaar beeld over het Vichy-regime

Historywoman1994 02 februari 2020
Het boek de vergeten kamer is in januari 2019 verschenen bij de uitgeverij HarperColins. Het boek telt 384 pagina's en is geschreven door Ann Mah. Ann Mah is journalist en woont afwisselend in Parijs of Washingston D.C. Dit heeft als reden dat haar man diplomatieke carriere heeft. Al eerder is van haar het boek gelukskoekje verschenen in 2010. Ann Mah levert regelmatig bijdragen aan de New York Times en heeft geschreven voor Condé Nast Traveler, Vogue.com, BonAppetit.com en het Washingtonian magazine.
Ann Mah heeft een culinaire beurs gekregen van de James Beard Foundation waardoor Ann Mah kon studeren in Italië, Bologna. Haar voorliefde voor Italië heeft ertoe geleidt dat Ann Mah zich verder is gaan verdiepen in wijnen. Hierdoor is er aan Ann Mah de prijs Wine & Spirits level 2 toegekend. Haar ruime kennis over wijnen heeft zij ook een plek gegeven in het boek.

Het boek wisselt steeds af tussen twee hoofdpersonages. Het boek begint bij Kate als zij afreist naar Frankrijk. Kate staat op het punt om examen te gaan doen voor Master of Wine. Het eerste hoofdstuk verteld dat dit al Kate's derde poging maar ook haar laatste poging is om de titel master of wine te bemachtigen. Plotseling zonder werk en met de test(voor master of wine) een paar maanden weg, reist Kate naar Bourgondië om de herfst door te brengen op het wijngaarddomein dat al generaties lang van haar familie is. In Frankrijk gaat zij een tijdje wonen bij haar neef Nico en zijn vrouw Heather , die nu toezicht houdt op dit domein. De enige die Kate probeert te vermijden in dit plaatsje is haar eerste liefde van haar leven, Jean Luc.
Na enkele dagen op het wijngaarddomein wordt Kate gevraagd door Heather om haar te helpen om de kelder op te ruimen van het wijngaardhuis. Deze kelder is gevuld met spullen uit het verleden. Na enkele dagen spullen uitzoeken komen Kate en Heather erachter dat er nog verborgen ruimte achter de kelder blijkt te liggen. Deze verborgen ruimte zorgt ervoor dat Kate wordt teruggevoerd naar de tijden van de Tweede Wereldoorlog en haar introduceert bij een familielid, Helene, waarvan ze nooit wist dat zij bestond, een oudtante die probeerde te overleven tijdens het vichy regime in Frankrijk.

Het tweede personage uit dit boek dat centraal staat is Helene, de oudtante van Kate. Omdat ik niet al te veel wil spoilers wil geven over wat er precies is gebeurt met deze oudtante vond ik dit verhaallijn erg spannend om te lezen. De spanning was dan ook vooral te vinden bij dit verhaallijn en niet bij Kate’s verhaallijn. Ondanks dat Helene niet echt heeft bestaan vind ik schrijfster Ann Mah goede research heeft gedaan naar het leven in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Welke bronnen voor het schrijven van dit boek Ann Mah heeft gebruikt is terug te vinden in het nawoord van dit boek. De boeken die Ann Mah hiervoor gebruikt heeft zijn vooral Franse boeken dit vind ik best wel jammer want ik heb zelf ruime interesse in deze periode van geschiedenis van Frankrijk. Het lastig hieraan is dat meestal de voertaal voor deze boeken frans is. Helaas zijn mijn capaciteiten om frans te lezen niet zo toereikend.

Een van de nadelen tijdens het lezen van dit boek waren de termen die schrijfster Ann Mah gebruikt in het boek. Zelf ben ik totaal niet bekend met deze wijntermen en het had af en toe wel fijn geweest zijn als er een woordenlijst in het boek was opgenomen die iets meer uitleg gaf over deze wijntermen. Hierdoor had ik bepaalde passages uit het boek beter begrepen.
Ditzelfde geldt voor de namen die in het verhaallijn van Helene voorkomen. Ik vond het lastig om bepaalde bij-personages uit dit verhaallijn uit elkaar te houden. Ik had het fijn gevonden als er voor deze personages een soort van namenlijst of stamboom was opgenomen in dit boek. Dan had ik niet terug hoeven bladeren of de bij-personages al een rol heeft gehad in het boek of pas net geïntroduceerd werd in het boek.

Ondanks de voorafgaande minpunten wil ik het boek wel aanrader om te lezen. Ik vind het persoonlijk geen zoetsappig verhaal is om te lezen, ondanks het getypeerd wordt als historisch roman. Schrijfster Ann Mah heeft een boek geschreven die de lezer een betrouwbaar beeld geeft van een tiener die probeert te overleven ten tijden van het Vichy-Regime.

De vergeten kamer - Ann Mah****

Meer recensies van Historywoman1994