Een matig boek zonder humor

Historywoman1994 08 februari 2020
Het boek Hardcore History is in januari 2020 verschenen het boek is geschreven door Dan Carlin. Dan Carlin is in 1965 geboren en behaalde zijn Bachelor in geschiedenis aan de universiteit Colorado Boulder. Hij heeft gewerkt als nieuwsverslaggever op televisie en als presentator van een radio-talkshow. In 2005 zei Dan Carlin de radio vaarwel en begon hij met het maken van podcasts. Zijn podcast kreeg de naam Hardcore History. Deze podcasts zorgde ervoor dat Carlin inspiratie kreeg voor het schrijven van zijn eerste boek.

Dan Carlin wilt met dit boek een analyse geven over de wereldgeschiedenis die wij kennen. Op de achterkant van het boek is te lezen dat Dan Carlin dit op een humoristische wijze wilt vertellen. Carlin (1965) doet deze humoristische wijze van vertellen aan de hand van acht thema’s. De verwachting is dat Carlin (1965) dit doet aan de hand van vragen die op de achterkant van het boek te lezen zijn. Dit is echter niet het geval. Carlin kiest ervoor om twee vragen als hoofstukken te kiezen (deze vragen zijn niet terug te vinden op het achterkant van het boek). De resterende hoofdstukken heeft Carlin thema bedacht als: kinderleed, het einde van tijden, vergelding van Ninve, de barbaarse levenscyclus, de levenden en doden en de weg naar de hel. De keuze voor deze opzet van hoofdstukken vind ik best wel typisch. En ik vraag mij dan af of Carlin zelf voor deze opzet heeft gekozen of dat degene die de verantwoordelijk is voor de Nederlandse vertaling deze keuze heeft gemaakt.

Het verhaal dat Carlin heeft geschreven heeft mij niet veel nieuwe feiten gegeven. Ik moet ook wel zeggen dat ik net als schrijver Carlin geschiedenis heb gestudeerd dus veel van deze feiten al bij mijn studie te weten ben gekomen. De vergelijkingen die Carlin maakt vind ik best wel eigenaardig te noemen. Carlin vergelijkt de hardheid van de legers van bijvoorbeeld de Oudheid en Tweede Wereldoorlog met elkaar. Als conclusie zegt Carlin dat legers van het oudheid harder zijn dan die van de Tweede Wereldoorlog. Ik vind deze conclusie best wel apart aangezien de informatie die wij uit de oudheid hebben nogal schaars is. Daarnaast is het de vraag of de informatie die wij hebben uit de oudheid hebben wel zo betrouwbaar is als het lijkt (Deze beide onderdelen benoemd Carlin niet in het boek).Het is als historici niet vreemd om bepaalde onderwerpen uit de geschiedenis met elkaar te vergelijken. Echter vind ik het jammer dat Carlin er in dit boek voor kiest om zijn conclusies op een of twee bronnen te baseren. Als echt goed historici laat je zien waar je conclusies aan verbindt en deze conclusies verbindt je niet aan een of twee bronnen uit het verleden. Dan heb je in mijn ogen geen goed historisch onderzoek gedaan.

Het grootste irritatiepunt aan dit boek vond ik de voetennoten in het boek. Ik vind het fijn zeker bij dit soort boeken om extra informatie te krijgen bij de voetennoten of op boeken gewezen worden die over dit onderwerp gaan wat in het hoofdstuk besproken worden. Echter vond ik de keuze van Carlin om gebruik te maken van zoveel voetennoten in het boek wel erg onprettig. De voetnoten die waren opgenomen in dit boek waren erg lang en waren soms wel vijf voetennoten per pagina. Het nadeel hiervan was dat op bepaalde pagina’s er meer voetennoten stonden dan tekst van het boek. Ik denk dat schrijver Carlin op dit punt er beter voor had kunnen kiezen om het verhaal van het boek uitbreiden in plaats gebruik te maken van voetennoten.
Het boek wordt gepromoot als een humoristische vertaling van de wereldgeschiedenis. Ik vind de schrijfstijl van Carlin niet met humor geschreven. Dit neemt niet weg dat het wellicht in de Engelse taal wel meer humoristische woordgrappen zijn weergeven die niet in de Nederlandse taal zijn opgenomen.
Het laatste onderdeel wat ik opvallend vind is dat de in mijn ogen de vragen die op de achterkant van het boek te lezen zijn maar oppervlakkig worden behandeld. De antwoorden op deze vragen worden in een of twee alinea’s beantwoordt.

Als conclusie van dit boek kan ik concluderen dat ik dit boek niet een aanrader vindt. Het boek dat Carlin heeft geschreven wordt gepromoot als een humoristische vertelling van de wereldgeschiedenis die de lezer antwoorden geeft op ongewone geschiedenis vragen. In mijn ogen heeft Carlin dit niet waargemaakt. Colins geeft de lezer antwoorden op vragen waar al meerdere historici onderzoek over hebben gericht. De bronnen waar Carlin zijn onderzoek op baseert zijn matig. Het boek wat Carlin heeft geschreven zal ik persoonlijk maar laten liggen in de boekhandel.

Meer recensies van Historywoman1994