Voor liefhebbers van de the greatest showman

Historywoman1994 15 september 2019
Ik werd aangetrokken om dit boek te lezen door de voorkant van dit boek. Ik las dit boek in hardcover. Dit betekende dat zodra het omslag van het boek wordt weggehaald, er een boek tevoorschijn komt die verspreidt is met sterretjes. Naar mijn mening is het leuk om (kerst)cadeau te doen aan iemand vanwege de vormgeving van dit boek. Het boek straalt hierdoor veel allure uit. Wat opvallend is aan de titel van het boek dat het niet vertaald is naar het Nederlands.

Naast dat het mooi boek is om te zien is lees het verhaal als een trein. Het verhaal wisselt steeds tussen perspectief van Rose en Pierrot. Het verhaal begint bij de geboortes van Rose en Pierrot. Beide personen worden onderbracht in een weeshuis die wordt geleidt door nonnen. Bij in dit weeshuis springt dan ook de fonk over tussen Rose en Pierrot. Echter verliezen ze elkaar een tijdje uit het oog omdat Pierrot nieuw onderkomen krijgt. Rose blijft nog enige tijd achter in het weeshuis, na haar 18 jarige leeftijd krijgt ook Rose een nieuw onderkomen. Pierrot komt tijdens zijn nieuwe ((rijke) leven achter dat hij Rose mist. Pierrot besluit een bezoek te brengen aan het weeshuis waar Rose nog gevestigd is. Hier komt Pierrot tot een schokkende ontdekking die bepalend is voor zijn verdere levensloop en die van het leven van Rose. De sfeer die wordt geschetst geeft hetzelfde gevoel als bij film the greatest showman. Vooral tegen het einde van het boek waarin beide personages deelnemen aan het theaterleven.

Tijdens het lezen van dit boek wordt er veel symboliek gebruikt. Zo hebben de onderkomens (hotels)van Rose en Pierrot steeds de naam van de fase waar hun liefdesleven zich op dit moment in bevindt. Enkele voorbeelden van namen die in het boek voorkomen zijn: hotel valentine, hotel honeymoon. Dit is een van de redenen waarom ik van plan ben om het boek nogmaals te lezen. Veel van het symboliek in dit boek wordt onbewust gegeven ook bij de optredens van de hoofdpersonages.

Tot slot vind ik dat dit boek zeker een aanrader is. Het verhaal zit vol met onbewust boodschappen over het leven. Het is aan de lezer zelf om te bepalen welke boodschap hij/zij eruit haalt. Het greatest showman - achtige sfeer die wordt neergezet zal ervoor zorgen dat het veel lezers aanspreekt om het verhaal te gaan lezen. Het boek is zeker een aanrader voor lezers die van deze bovengenoemde aspecten houden.

Meer recensies van Historywoman1994