Een boek over geschiedenis van griekenland

Het boek zij die geliefd zijn is 8 mei 2020 verschenen bij uitgeverij de Boekerij. Het boek is geschreven door Victoria Hislop. Ze studeerde Engels aan St Hilda's College, Oxford ]en werkte in de uitgeverij en als journalist voordat ze auteur werd. Van schrijfster Victoria Hislop zijn al eerder boeken verschenen de bekendste boeken van haar zijn: ansichtenkaarten van Griekenland en het eiland.

Het verhaal zij die geliefd zijn verteld het verhaal van een familie die in Griekenland (Athene) leeft. In het begin van het verhaal wordt duidelijk dat de moeder van de kinderen helemaal geestelijk is ingestort nadat zij bijna haar dochter Themis heeft verloren tijdens een ongeluk. Themis’s moeder wordt na dit incident naar een kliniek gestuurd om mentaal bij te komen van dit voorval. Themis en haar zus en broers worden naar hun oma toegestuurd omdat Themis vader niet voor zijn kinderen kan zorgen. Aangezien hij matroos is en vaak op zee is. In eerste instantie komt vader vaak langs als hij dagen vrij heeft. Maar door incident waarbij hij per ongeluk bijna zijn zoon vermoord laat hij zich niet meer zien in het huis. De enige vermelding die vader af toe in het boek krijgt is als hij een brief toestuurt of geld heeft overgemaakt zijn de oma van Themis.

De schrijfstijl van Victoria Hislop is erg fijn om te lezen. De voorkant van het boek wekt bij mij meteen de indruk dat ik een feelgood-achtig boek zou gaan lezen, maar dit was niet het geval. Schrijfster Victoria brengt je als lezer onbewust de geschiedenis van Griekenland bij. Schrijfster Victoria Hislop behandeld de geschiedenis van Griekenland vanaf de periode voor de Tweede Wereldoorlog tot ongeveer de jaren 90 in haar boek.Het was erg interessant om te lezen en bracht mij tot de ontdekking dat ik vrij weinig wist over dit land. Wat ik vooral niet wist was dat Griekenland een land is die veel staatsgrepen heeft overleefd. Wat ik bijvoorbeeld ook niet wist is dat Griekenland door een Italiaanse aanval betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog. Ook had ik nog nooit gehoord van het conflict dat in 1944 uitbrak tussen de communistenbeweging EAM-ELAS en de regering. Dit conflict zorgt bij de familie van ons hoofdpersonage Themis ervoor dat regelmatig meningsverschillen stonden aan de tafel bij het avondeten. De burgeroorlog die als gevolg van dit conflict ontstond zorgde ervoor dat er een tweedeling ontstond tussen de familieleden van Themis. Themis zus, Margretha besluit in deze periode ook te emigreren naar Duitsland om haar geliefde (Duitse soldaat) achter na te reizen. Themis ouder broer Thanius staat nog steeds achter zijn mening en schaart zich achter de kant van de rechtse regering en gaat door met zijn werk als politieagent in Athene.
Themis en Panos daarintegen kiezen voor de kant van de communisten. Als Themis haar baan bij de lokale apotheek verliest besluit zij haar leven in Athene achter te laten en deel te nemen aan de gevechten in Parnonas en de Taiyetos. Dit besluit van Themis zorgt ervoor dat haar leven een avontuur aanneemt die zij nooit van haar leven vergeet. Zal zij, Themis, ondanks dat zij achter haar besluit staat nog al haar familieleden nog levend terugzien?

Tot slot krijgt het boek zij die geliefd zijn van mij zeker vijf sterren. Het is een erg mooi boek dat tot mijn verassing erg mooi verhaal verteld. De combinatie van een goed verhaal en de vertelling van de geschiedenis van Griekenland is zeker goed geslaagd. Daarnaast is het verhaal dat Victoria Hislop heeft geschreven zeker niet voorspelbaar. Dit boek is zeker een pareltje dat in mijn ogen zeker in elke boekenkast terecht zou moeten komen.

Meer recensies van Historywoman1994