Wow! Wat een boek!

Historywoman1994 14 september 2022
Het boek vertelt het verhaal van Mila Herman. Mila is de oma van schrijver van dit boek David Meijer.
Mila besluit in 1941 vrijwillig met het Rode Kruis naar Borneo te gaan. Zonder ervaring en met met een diploma als onderwijzeres op zak vertrekt zij samen met 20 andere dames naar Borneo. Maar bij aankomst is het meteen merkbaar dat Mila erg dicht hij het oorlogsfront bevindt. Lukt het Mila om uit de handen van de vijand te blijven?

Het verhaal heeft mij aangenaam verrast.
Vanaf het eerste woord wist dit debuut mij te interesseren . Dit komt o.a. door de fijne schrijfstijl die zich kenmerkt door de korte simpele zinnen. Het heeft mij doen beseffen dat ik eigenlijk maar een notendop weet van wat er zich allemaal heeft afgespeeld tijdens deze oorlog.
Ik vind het daarom een goede keuze dat David ervoor kiest om het verhaalijn chronologische te laten verlopen. Hierdoor kan je als lezer het toch wel complexe oorlogsverhaal goed volgen.
Met dit boek laat David ook als schijver zien dat hij erg goed in staat is om spanning te creëren. De ene na de andere spannende situatie volgt elkaar in rap tempo op. Dit zorgde ervoor dat ik het boek moeilijk kon wegleggen.

Bewonderenswaardig is het hoe David met de weinige informatie die hij heeft het oorlogsverhaal van zijn oma heeft vormgegeven. David heeft namelijk niet met Mila gesproken. Daardoor kan er wel als kanttekening worden gemaakt of Mila dit daadwerkelijk zo heeft ervaren. Toch krijg ik na het lezen van het nawoord het gevoel dat David het verhaal niet uit losse pols heeft geschreven. David heeft met behulp van archiefstukken, tripje naar Borneo en interviews met personen die hebben samen geleefd met Mila in Borneo een realistische weergave van de werkelijkheid geschetst.

Tot slot werpt David met dit verhaal niet alleen licht op vrouwen die met gevaar voor eigen leven eerste hulp verleende. Maar laat ook zien dat vrouwen niet passief gingen wachten tot de oorlog over was. Ze wilden een bijdrage leveren en helpen waar nodig was om de oorlog zo snel mogelijk te stoppen.

Het boek krijgt ⭐⭐⭐⭐⭐ sterren. Kortom echt wel een aanrader!

Meer recensies van Historywoman1994