interessant verhaal

Sander 24 maart 2020
Mikaela Bley heeft jarenlang gewerkt als inkoper bij TV4 in Zweden. Dit TV station heeft dan ook een belangrijke rol in haar boeken.

Alle boeken van Bley hebben een opbouw met verschillende hoofdpersonages en een verhaal dat zich binnen een kort tijdsbestek. Met korte hoofdstukken, binnen een subhoofdstuk van een dag, wordt verhaal vanuit de hoofdrolspelers verteld.
Voor de lezer is deze opzet aangenaam en blijft het verhaal goed en begrijpelijk te volgen. Het tijdsbestek is ook kort waardoor je goed in het verhaal blijft. Dit gebeurt in een aangenaam tempo en houdt je nieuwsgierig naar hoe het met de personages gaat en wat er aan de hand is.

De meisjes zonder naam is het vierde boek uit de reeks met Ellen Tamm. Waarbij Ellen en enkele personages weer terugkeren. In de boeken wordt voldoende informatie over het verleden gegeven zodat je als lezer weet wie Ellen is. Het is dan ook, op enkele kleine details na, niet noodzakelijk alle boeken op volgorde te lezen.

Ellen werkt als misdaadverslaggever bij TV4 wordt door een oude bekende getipt over een gevonden lichaam in haar geboortestreek. Vanaf het moment dat de tip is bevestigd bijt Ellen zich vast in de zaak.

In de tweede verhaallijn leren we Linn Rosen kennen. Als succesvolle tiener op internet is Linn bij veel mensen bekend geworden. Omdat ze echter moeilijk handelbaar is, en op school slechte resultaten haalt wordt Linn naar een internaat gestuurd.
Al snel maakt Linn zich zorgen over een ander meisje dat zich plotseling niet lekker voelde en ineens weg is.

De meisjes zonder naam staat niet strak van de spanning. Het begint met een rustige opbouw waarin de situatie waarin Ellen en Linn zitten duidelijk wordt. Ook krijg je al vrij snel een idee van hoe de zaak in elkaar steekt en waar het heen gaat. Waar dit vaak een minpunt is, heeft dit het leesplezier niet voor me aangetast. Het verhaal zit verder goed in elkaar en werkt toe naar een slot dat dus wel wat voorspelbaar is.

Al bij al is De meisjes zonder naam een aangenaam en interessant verhaal met een geloofwaardig onderwerp. De manier waarop dit wordt opgelost is dan weer ongeloofwaardig en heeft een wel wat voorspelbare twist.

Meer recensies van Sander