Een andere Niels Oxen

Sander 21 augustus 2022
Opnieuw vecht Niels Oxen tegen de beelden uit het verleden en raakt hij betrokken bij een zaak waarin veteranen een belangrijke rol spelen.

Gladiator is opgebouwd uit 2 delen waarin een duidelijk verschil qua actie en spanning in zit. In het eerste deel krijgt Margrethe Franck de opdracht om een onderzoek naar een aantal moorden op te pakken. Het waarom is voor haar een grote vraag. In de tussentijd is Niels Oxen door een oude bekende overgehaald om bij de zaak te helpen.

De opbouw van deel 1 zit prima in elkaar. Ook de omgeving komt goed naar voren waardoor je je als lezer de situatie prima voor je kunt zien. De spanningsboog is echter minder sterk dan de vorige boeken. Hoe verder het onderzoek vordert hoe meer vraagtekens er komen. Wie heef het op de veteranen voorzien?

Wanneer Oxen een ingeving heeft raakt hij verstrikt in een duistere situatie. Vanaf hier ontstaat er een ander soort verhaal. De spanning komt iets hoger te liggen, maar het verhaal wordt wel iets teveel overdreven.

Over het geheel gezien is het niet wat ik van Jensen gewend ben. Oxen komt minder sterk uit de verf t.o.v. de eerdere boeken waardoor het geheel ook minder is dan de eerste 4 delen.

Toch heb ik het boek met plezier gelezen en blijft Oxen een mooi karakter. Daarnaast is de samenkomst met Franck en Mossman zit goed in elkaar zodat de onderling communicatie en overgangen soepel verlopen.

Meer recensies van Sander