De jacht gaat verder

Sander 18 februari 2022
Met Het vierde rijk is een langverwacht vervolg op De jacht op de Fuhrer uitgekomen. Een vervolg van een boek dat zijn sporen heeft nagelaten.

Het vierde rijk start met een korte samenvatting van de de gebeurtenissen uit het vorige boek. Waar dit zeker goed is om het geheugen even op te frissen, is dit zeker geen compleet beeld bij De jacht op de Fuhrer. Mijn advies is om eerst dat boek te lezen.

Na de korte terugblik beland je als lezer direct op de plek waar het verhaal was geëindigd. In Berlijn zijn alle partijen nog steeds aanwezig en ontwikkeld de strijd zich nog steeds enorm. Waar Skorzeny nog steeds bij Hitler is komen de Russen steeds verder oprukken en drijven de Duitsers in het nauw. De verwoesting van Berlijn komt sterk naar voren en zorgen voor een aangrijpend gedeelte van het verhaal.

Als de tegenstanders van Hitler steeds dichter bij komen wordt alles in stelling gebracht om de jacht op het behouden van de vrijheid aan te gaan. Een eigen jacht tijdens de jacht die hun tegenstanders op hun uitvoeren.

Het vierde rijk bestaat uit drie delen die zich op een specifieke plaats afspelen. Na het eerste deel ontstaat er een minder actief verhaal waarin de spanning wat afneemt. Vanaf hier ontstaat er een verhaal dat meer vanuit het Duitse kamp is gezien. Doordat er wat minder wordt geschakeld tussen de verschillende kampen kabbelt het verhaal zich lange tijd rustiger voort. Kijkend naar het vorige boek en het eerste deel van Het vierde rijk zelf is het verschil best groot.

Toch blijft het verhaal voldoende interessant om door te lezen en wil je als lezer weten wie er uiteindelijk als winnaar uit de strijd komt.

Het slot is weer van meer hectiek en actie voorzien. Voor mij is dit wel wat minder geloofwaardig dan de rest van het verhaal.

Overall gezien is het vierde rijk weer een prima boek van Michiel Janzen waar fictie en factie samenkomen. Waar De jacht op de Fuhrer zonder twijfel het betere boek is, is Het vierde rijk een waardig opvolger.

Meer recensies van Sander