Mythologie en moorden

Sander 10 augustus 2021
De Nimfen is een interessant combinatie tussen Griekse mythen en moorden. Dit zorgt voor een redelijk unieke opzet waardoor je als lezer graag door blijft lezen.

De Nimfen zijn een groep Cambridge studenten die gek zijn op hun Griekse docent. Wanneer een aantal leden van deze groep worden vermoord komt psychologe Mariana naar Cambridge om haar nichtje te steunen. Al snel raakt ze betrokken bij de zaak en bijt zich vast in haar gevoel.

Het thema van de Griekse mythologie vormt door het hele verhaal een belangrijke draad. Dit is goed verwerkt en loopt ook prima in elkaar over. Het is niet uitgebreid en langdradig de diepte in gegaan, maar is het gehele verhaal globaal omschreven. Waar nodig krijg je extra informatie en wordt steeds meer duidelijk hoe de groep van De Nimfen in elkaar steekt.

Er zijn genoeg momenten waarop verdachtmakingen ontstaan en die de lezer laten gissen naar de dader. De dagboek fragmenten die een paar keer voorbij komen, maken deze speurtocht naar de dader alleen maar interessanter.
Deze dagboek fragmenten zorgen voor de meeste psychologische spanning. Hier kruipt Michaelides bij je in het hoofd en zorgt ervoor dat je jezelf ook vast gaat bijten in het hoofd van de schrijver van deze fragmenten.

Buiten de dagboek fragmenten miste ik persoonlijk de psychische kracht dit ik in De stille patiënt wel heb gevoeld. Het maakt De Nimfen zeker geen slecht boek, maar op psychologisch vlak had ik meer verwacht.

De Nimfen leest vrij vlot en is interessant door de gekozen locatie en de Griekse mythologie. Hierdoor is het zeker de moeite waard op het boek te lezen.

Meer recensies van Sander