Ongeloofwaardige energie

Sander 06 april 2021
Na het lezen van Berouw waren er een aantal losse eindjes waar de interesse naar uit ging. Krijg je daar antwoord op in Jaloezie of wordt de mist op bepaalde vlakken alleen maar groter?

Zeker is dat ook na het van Jaloezie voldoende vragen door je hoofd gaan en je toch wilt weten hoe alles nu verder zal gaan. Aangezien er meerdere vervolgen in deze serie zijn, zullen de Nederlandse fans zeker niet teleurgesteld worden.

Emma Skold is deze keer op een andere manier de hoofdpersoon in het geheel. Na een ongeluk ligt ze maanden in coma, en als ze bijkomt ontstaan er vanuit Emma direct veel vragen. Waar is Kristoffer en haar dochtertje Ines? En wat is er gebeurt? Is het wel een ongeluk? Emma is er in ieder geval van overtuigd dat er van een ongeluk geen sprake is.

Nadat ze haar collega Thomas eerder al zover heeft gekregen om zich in een oude zaak Henke te verdiepen, vraagt ze hem ook om naar het vermeende ongeluk van haarzelf te kijken.

Waar Emma zich bezig houdt met haar situatie maakt ze zich ook druk om Kristoffer. Hij doet raar en ze vermoed dat hij niet eerlijk is. Kristoffer houdt er inderdaad een dubbele agenda aan over omdat hij een oude bekende, Hillevi, op Ines laat passen. Wat hij niet weet is dat dit een grote fout is, die de situatie er niet beter op maakt.

In het ziekenhuis is Emma niet veilig. Iemand wil maar al te graag bij haar in de buurt komen om haar te confronteren. Een confrontatie hangt dan ook steeds in de lucht, maar wordt door andere gebeurtenissen steeds weer voorkomen. Omdat alleen Thomas mee gaat in de gevoelens van Emma blijft de actie lang achterwege. Op het moment dat er verschrikkelijke gebeurtenissen plaatsvinden beseft iedereen dat er veel meer gevaar dreigt dan dat men dacht. Het onderzoek gaat in volle vaart van start en levert snel verwarring op.

De ontwikkeling van het plot is net als in Berouw onverwacht. Een ontknoping die je niet ziet aankomen en waarbij je je dus gaat afvragen of je andere ideeën misschien ook niet goed zijn.

De personages zitten prima in elkaar. Je krijgt geen overdreven omschrijvingen voor de kiezen en van de personages is een prima beeld te vormen.

Het boek leest daardoor soepel en vlot. De korte hoofdstukken en prettige schrijfstijl houden je aandacht er ondanks een grote hoeveelheid ongeloofwaardigheid er toch bij.

Ongeloofwaardig is Jaloezie op het gebied van energie/kracht van de personages. Als Emma na maanden uit een coma ontwaakt zit ze binnen notime te bellen en acties uit te zetten in 1 van de vele voorbeelden waarbij Emma haar acties in haar situatie niet logisch zijn. Later is dit bij een gebeurtenis van Hillevi het geval. Dit zorgt voor een lichte teleurstelling over Jaloezie, waardoor het voor mij niet meer dan een gemiddeld boek is geworden. Door de vlotte schrijfstijl heeft Sofie Sarenbrant mijn aandacht toch vast weten te houden en ben ik zeker nieuwsgierig naar de gebeurtenissen in het vervolg. Daarbij hoop ik wel dat de setting anders en geloofwaardiger is.

Meer recensies van Sander