Liefde en verraad

Sander 07 oktober 2020
McMahon gebruikt in haar boeken vaak sterke vrouwen die hun stem laten gelden. In combinatie met haar kennis in literatuur en drama weet ze op een aangrijpende manier een verhaal neer te zetten.

Mijn moeders dochter (de Engelse titel The hour of separation) denkt de lading van het verhaal beter is een oorlogsroman dat over een lange periode impact heeft.

Estelle en Christa zijn 2 jonge vrouwen die elkaar door hun interesse in het verleden ontmoeten en daardoor een vriendschap ontwikkelen. Estelle woont in België op de Eikenhoeve en Christa woont bij haar ouders in Engeland.

Estelle is erg geïnteresseerd in wat er in de 1e wereldoorlog met haar moeder is gebeurt. Tijdens deze zoektocht komt ze er achter dat haar moeder in het verzet heeft gezeten en daarbij is betrapt en opgepakt. In Engeland heeft Christa interesse in de vrouw die haar vader van de dood heeft gered. Ze weet de familienaam van deze Belgische vrouw en stuurt hen een brief om ze te bedanken.
Door deze brief gaat Estelle naar Engeland en ontmoeten ze elkaar. Wat volgt is een mooie vriendschap en een lang bezoek van Christa aan de Eikenhoeve.
Vlak voor de 2e wereldoorlog los barst gaat Christa terug naar huis. Door een aantal gebeurtenissen is er ruzie ontstaan die in het vervolg een grote rol heeft.

Door de oorlog speelt er enorm veel België dat neutraal wil blijven. Als Estelle zich net als haar moeder bij het verzet aansluit voel je de spanning die daarbij komt kijken in het verhaal. Naarmate de tijd vordert ontstaan er steeds meer gevaren en obstakels waarbij verraad op de loer ligt. Verraad dat haar moeder in de 1e wereldoorlog het leven heeft gekost brengt Estelle ook in de problemen. De liefde voor Christa en de vele mensen waar ze om geeft houdt Estelle lang op de been en geeft haar de kans om de waarheid omtrent haar moeder te ontdekken.

Zowel Christa als Estelle zijn sterke vrouwen met een eigen wil. Vechters tot het bittere eind is een juiste bewoording voor wat ze meemaken in de oorlog.

Het boek is in een aantal tijdsdelen opgesplitst. Deze verdeling is overzichtelijk en goed te volgen. De hoofdstukken zijn om en om vanuit Christa of Estelle geschreven. McMahon gebruikt hierbij een goed begrijpbare en krachtige schrijfstijl waardoor het verhaal aangrijpend en sterk is geworden. Waar liefde en verraad dicht bij elkaar blijken te liggen is Mijn moeders dochter een boek waarin ook angst, kracht en doorzettingsvermogen in terug komen.
Alles bij elkaar is dit een sterk en krachtig oorlogsverhaal dat zeker de moeite waard is.

Meer recensies van Sander