Op het scherpst van de snede

Sander 10 oktober 2020
De sluipschutter is met een aantal andere recent uitgekomen boeken een begin van de Aziatische storm die Europa weet te bereiken.

Aziatische auteurs zijn nog niet heel bekend bij de meeste lezers en daarom interessant om te ontdekken.

De indeling van het boek bestaat uit 3 delen. Simpel gezien eigenlijk een soort van begin met de gebeurtenissen die centraal staan, een tussenstuk van ontwikkelingen en een slot met de oplossing van de gebeurtenissen.

Met de titel kun je al verwachten welke kant het verhaal in gaat In het eerste deel is dit ook zeker het geval. Met verschillende moorden in Taiwan en Rome start een ontwikkeling die zich op het scherpst van de snede afspeelt. Al snel komt het politiekorps in Taiwan in de complete zaak terecht waarin Wu, die bijna met pensioen gaat, een belangrijke pion in het onderzoek is. Als al snel blijkt dat er veel meer speelt en ook andere Europese plaatsen een hoofdrol gaan spelen heeft Wu maar 1 doel en dat is de zaak voor zijn pensioen oplossen.

De ontwikkelingen in deel 1 zijn hoopgevend voor een mooi verhaal. In Rome is Alex om een opdracht uit te voeren zelf ook een doelwit. De scenes in dit deel van het boek worden mooi omschreven waarbij ook de omgeving goed aan bod komt. Je kunt je daardoor prima inleven op deze locaties omdat je die betreffende plekken voor je kunt zien. Hierdoor leest het boek lekker weg. Helaas vlakt dit tegen het eind van deel 1 af en weet de schrijver mij niet meer terug te winnen.

In het tweede deel staat voornamelijk het onderzoek centraal. Waar “kaalkop”, de collega van Wu zich nog in Rome bevind, probeert Wu zelf in Taiwan de missing link te vinden. Langzaamaan komen ze achter de connecties van de slachtoffers en hoofdrolspelers in de aanslagen.
Ook Alex is bezig met zijn onderzoek omdat hij wil weten wie het op zijn leven heeft gemunt.

In deel 2 is het verhaal wat oppervlakkig en moeizamer geworden. De snelheid is er uit en er zitten meerdere stukken tussen die niets toevoegen en bijna vervelend zijn om te lezen. Het mist power en geloofwaardigheid.

Het slot is weer een beetje sterker omdat het zich ineens snel ontvouwd. De actie is gezien het onderwerk weer wat ongeloofwaardig, maar er gebeurt tenminste wel weer iets.

De personages zijn prima uitgewerkt. Van de belangrijkste personen kom je voldoende te weten gedurende het verhaal. Dit bevalt mij beter dan dat direct aan het begin een uitgebreide omschrijving wordt gegeven.

Na een mooie start is de Sluipschutter voor mij te vroeg neergegaan waardoor het me niet heeft weten te overtuigen.

Meer recensies van Sander