Als vanouds!

Sanne de Graaf 27 maart 2019 Hebban Recensent
Met veel plezier las ik jaren geleden de boeken van Lauren Weisberger. Ken je haar nog van De duivel draagt Prada en Van gossip tot Gucci? Ik vond haar schrijfstijl gevat en humoristisch. Door de setting van New York, de beroemdheden en de rijke personages met hun glitter, glamour en merkspullen voelde het echt als een heel ver van mijn bed show. Toch was dat helemaal niet erg en zorgde dat er juist voor dat ik even helemaal van de wereld was. Nu er, na een aantal jaren niks van Weisberger gelezen te hebben, een nieuw boek verscheen, was ik erg benieuwd of ik diezelfde leesbeleving zou hebben.

Toen het verhaal bleek te gaan over Emily uit De duivel draagt Prada, was ik bang voor een afknapper. Het was al zo'n tijd geleden dat ik het boek las. Ik vreesde niet veel meer over de personages te weten en tijd (of zin) in het herlezen van boeken heb ik niet. Gelukkig bleek het heel erg mee te vallen. Ook als je De duivel draagt Prada niet kent, kun je dit boek lezen. Soms blikt Weisberger even terug naar "vroeger", maar enkel om herinneringen op te halen, niet omdat het noodzakelijk is binnen het verhaal.

Door deze terugblikken wordt wel duidelijk dat de tijd is verder gegaan. Emily is ouder geworden, inmiddels getrouwd, en succesvol in wat ze doet. Ze stylet de imago's van beroemdheden. Als twee belangrijke cliƫnten haar ontslaan en kiezen voor een jonger iemand, voelt Emily de druk toenemen. Ze moet zorgen dat ze in beeld blijft en heeft een klapper nodig om op de kaart te blijven. Als Karolina, topmodel en vrouw van de Amerikaanse senator, staande wordt gehouden op verdenking van rijden onder invloed, staat haar leven op zijn kop. Ze mag haar (stief)zoon niet meer zien en haar man kondigt op de televisie aan dat hun relatie ten einde is. Dat is net de kans waar Emily op zat te wachten. Samen met hun gezamenlijke vriendin Miriam, die ooit een top advocate was, gaan ze aan de slag om het leven van Karolina weer op de rails te krijgen en haar van haar bezoedelde imago af te helpen.

Weisberger wisselt met de hoofdstukken de personages af. Afwisselend lezen we vanuit het perspectief van Emily, Karolina of Miriam. Emily die hard werkt en haar neus ophaalt voor het duffe stadje waar Miriam woont, Miriam die als huisvrouw en moeder een hele wereld ziet opengaan tussen de rijke lui uit dat duffe stadje en Karolina die haar leven in duigen ziet vallen. Alle drie zijn ze zo verschillend, maar ook een hele fijne aanvulling op elkaar. De kordate Emily, de lieve Karolina en wat bleue Miriam, ze hebben alle drie iets dat je zal aantrekken.

De vlotte, gevatte en humoristische schrijfstijl van Weisberger is als vanouds. Nog steeds voelen de situaties waarin de vrouwen zich bevinden ver van je bed, maar het kost geen enkele moeite om je te laten opslokken in de Amerikaanse toestanden. Het is fijn om te zien dat niet alleen ik als lezer er jaartjes bij heb gekregen, maar Emily en de schrijfstijl van Weisberger ook volwassener zijn geworden. Wat mij betreft is dit boek een heerlijk moment voor jezelf. Leugens & Lattes is een boek om even helemaal in te verdwijnen.

Meer recensies van Sanne de Graaf