Lowlands Love stories is een perfecte combinatie van muziek, liefde en rode oortjes, met net dat beetje meer

Sanne de Graaf 30 juli 2020 Hebban Recensent
Lily Frank: feelgood auteur uit de polder. Ze schrijft erotische romans en heeft al meerdere boeken op haar pseudoniem staan. Dingen uit het dagelijks leven dienen vaak als inspiratie voor haar verhalen. Zo ontstond ook Lowlands Love stories. Het festival Lowlands vindt namelijk plaats in de gemeente waar Frank woont.

Lowlands Love stories bestaat uit een viertal verhalen waarin we afwisselend de bandleden van Dark Mist Rising volgen. De vriendengroep is een bont gezelschap aan bandleden met allemaal verschillende karakters. Dat is was de bundel ook zo leuk maakt, elk verhaal is door de verschillende personages weer heel anders. Hun gemene deler is muziek, maar dat is niet het enige waar ze passie in stoppen. Als het om de liefde gaat weten ze te knallen, waarbij ze ook hierin van elkaar verschillen en zo hun eigen voorkeuren ontwikkelen.

Het eerste verhaal, Op heterdaad, gaat over Janus en Ka. De twee personages spelen in de band, maar veel meer kom je op dat moment niet te weten. In dit ultrakorte verhaal slaat gelijk de vlam in de pan, het verhaal ging gelijk van 0 naar 100 op de schaal van rode wangetjes, maar voor je het weet is het avontuur ook weer afgelopen.
Het volgende verhaal, Muiltje in de modder, is wat langer en doet het rustiger aan. Dit keer lezen we over fan van Dark Mist Rising, Dore. Samen met haar vriendin gaat ze naar Lowlands waar ze een weekend vol leuke muziek beleeft, met als hoogtepunt een optreden van haar lievelingsband. In het derde verhaal, Foutief verliefd, zijn de personages al iets meer vertrouwd. Opnieuw lezen we het verhaal over Dark Mist Rising op Lowlands, maar dit keer vanuit zangeres Pandora. Hoewel we denken te weten hoe het verhaal afloopt, werpt het verhaal van Pandora nieuwe perspectieven op het geheel. Als afsluiter lezen we dit keer over de band tijdens een benefietconcert met kerst. In Benefietconcert met bijwerkingen komen we groupie Marlies opnieuw tegen. We zagen haar ook voorbij komen in het tweede en derde verhaal. Zonder al te veel te verklappen, zul je op dit punt in het boek niet echt fan van haar zijn. We komen in dit slotstuk weer een beetje meer te weten over de personages die we in de eerdere verhalen hebben ontmoet, maar ook is er ruimte voor nieuwe gezichten en hun problemen.

Zo zijn de viertal verhalen een mooi geheel, waarbij muziek de boventoon voert. Hoewel steeds een ander personage centraal staat, leren we alle bandleden erg goed kennen. Frank is het door haar levendige schrijfstijl gelukt sterke karakters neer te zetten waarbij je het gevoel krijgt met de bandleden mee te reizen. Zo leren we Dore kennen als een ietwat onhandig, maar ook lief meisje, dat fantastisch kan tekenen. Zangeres Pandora is een stoere en soms vrij bazige rockchick, maar ook zij heeft onzekere trekjes.

Maar Frank weet niet alleen hele echte personages neer te zetten, ook het festivalsfeertje zit er in Lowlands Love stories goed in. Het is net of je zelf op Lowlands bent. Het sjouwen met bagage, de kleine tentjes op een festivalterrein, het halen van de drankjes en de muziek. Alles klopt. Het is onvermijdelijk compleet van de wereld te raken en met volle teugen te genieten van het festival én de vier verschillende verhalen.

Veel liefde en muziek dus in Lowlands Love stories. Toch heeft Frank ook de ruimte genomen belangrijke onderwerpen in de verhalenbundel te bespreken. Met het verhaal van Pandora kaart ze seksuele geaardheid aan en hoewel er gelukkig steeds minder vreemd wordt gekeken naar mensen met een andere geaardheid dan die van hetero's, wordt er nog maar weinig over geschreven in boeken. Dat maakt Lowlands Love stories extra sterk en bijzonder om te lezen. Vooral ook doordat Frank het zo natuurlijk en gewoon laat aanvoelen. Echt een pluspunt!

Het lijkt wel alsof Frank geen pen in haar handen heeft gehad tijdens het schrijven, maar een toverstaf. Zo betoverend zijn de verhalen. Stuk voor stuk zijn ze heel fijn om te lezen, de personages zijn snel vertrouwd en ook de settings zijn binnen een mum van tijd zo geschetst alsof je er zelf rondloopt. Op Lowlands leven, feesten en voelen we met de personages mee. Alle verhalen hebben een erotische kant, maar ook een kant met inhoud. Sterk zijn de plots over geaardheid en seksualiteit. Daarmee is Lowlands Love stories een perfecte combinatie van muziek en liefde, met net dat beetje meer.

Meer recensies van Sanne de Graaf