Een razend verhaal: niet te stoppen!

Sanne de Graaf 17 juni 2019 Hebban Recensent
Razend is het tweede deel uit de serie van Lis Lucassen waar Hitte aan vooraf ging. Toch is het niet noodzakelijk om het eerste deel gelezen te hebben, aangezien Razend over twee andere personages gaat. Maar leuk is het natuurlijk wel, want Stef zijn we eerder tegen gekomen...

Stef is een nonchalante en onverschillige jongen. Nu hij na het drama op het vakantieresort weer thuis is en niet langer zijn verleden kan ontvluchten wordt de druk bij hem erg groot. Hij moet zijn verleden onder ogen zien, maar lukt hem dat wel? Is hij niet geneigd om in oude patronen te vervallen, patronen die hem harteloos maken voor alles en iedereen die dichtbij komt? Wie zit er achter dat koude masker? Wat is zijn verhaal? Want heeft niet iedereen een verhaal?

Lis Lucassen is er wederom in geslaagd de spanning flink op te voeren. Dit doet ze door in het begin veel te impliceren en door heel veel niet aan de lezer te vertellen. Terwijl je brein verwoede pogingen doet om de losse eindjes aan elkaar te knopen en ontbrekende details in te vullen, razen we verder door het verhaal heen. Stef heeft iets heel heftigs meegemaakt, dat is duidelijk. Maar wat is precies het verhaal van Liv? Je nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat je blijft lezen!

Net als in Hitte hebben ook de jongvolwassenen uit Razend in het verleden iets heftigs meegemaakt, waardoor hun heden, en misschien ook wel hun toekomst, er niet zo rooskleurig uitziet. Liv en Stef gaan elk op hun eigen manier met hun trauma's om. Ondanks dat het behoorlijke pittige ervaringen zijn, komt het geheel geloofwaardig op je over. Sterker nog, je kunt niet anders dan met ze mee leven als je hun verdriet, hun worstelingen en hun angsten voelen. Het is knap om te zien hoe het Lucassen is gelukt om een unieke setting én unieke personages neer te zetten. Door de fijne omschrijvingen van Lucassen is het geen probleem om de situaties voor je te zien en je onder te dompelen in het verhaal.

Razend is een NA met steamy scėnes. Toch overheersen ze niet en is er een sterke verhaallijn aangebracht. Door de onduidelijkheid, verwarring en de schuldgevoelens van de personages krijgt Razend zelfs een licht spannend tintje! Het verhaal wordt nog meer bijzonder doordat er zowel vanuit de mannelijke personage als vanuit het vrouwelijk perspectief wordt verteld. De prettige schrijfstijl van Lucassen, haar gedetailleerde omschrijvingen, haar krachtige personages en hun spannende verleden zorgen ervoor dat je door het verhaal heen vliegt. Een echte aanrader!

Meer recensies van Sanne de Graaf