Motiverend, maar weinig vernieuwend

Sanne de Graaf 13 januari 2020 Hebban Recensent

In 2015 begon Merel Teunis (1990) met Healthy Wanderlust, een platform vol inspiratie over zelfliefde, gezondheid en voeding. Gevoed door haar eigen ervaring met een burn-out beet ze zich vast in alles wat te maken heeft met zelfontwikkeling, eigenwaarde en een positieve instelling, om vervolgens haar kennis met anderen te delen. Inmiddels heeft Teunis een Instagramaccount met meer dan 130.000 volgers en bundelde ze haar kennis in het boek Self Love Talk.

Net als haar website en Instagramaccount bevat Self Love Talk een verscheidenheid aan onderwerpen. Het boek is opgebouwd uit zes onderdelen, die op hun beurt weer bestaan uit verschillende hoofdstukken. Afwisselend vertelt Teunis over wat zelfliefde is, de invloed op de relatie met jezelf en anderen, het belang van de juiste selfcare en welke rol een gezond lichaam speelt. Naast een aantal foto’s en inspirerende quotes bevat het boek vooral veel tekst – met een paar opdrachten om zelf aan de slag te gaan, tips voor nieuwe routines en gezonde recepten.

Aan de schrijfstijl van Teunis is te merken dat ze dagelijks met een jonge groep mensen communiceert. Haar zinnen zijn vlot en sprankelend geschreven. Ze weet op een ongedwongen manier te motiveren, maar ook tot de verbeelding te spreken door voorbeelden te noemen. In de huidige en snelle maatschappij waarbij we graag door anderen leuk gevonden willen worden, liggen onzekerheden op de loer. We zijn streng voor onszelf en tonen daarmee weinig zelfliefde. Vol passie en rake opmerkingen, verrijkt met openhartige persoonlijke ervaringen, richt Teunis zich tot haar doelgroep. Ze laat zien dat veel mensen kampen met onzekerheden en overtuigt de lezer van het belang van zelfliefde en te accepteren genoeg te zijn.

Als inspirerend spreker overlaadt Teunis de lezer met veel informatie. De hoeveelheid tekst is overweldigend en mede door herhalingen is het lastig de hoofd- van de bijzaken te scheiden. Het boek weet de noodzaak van aardig voor jezelf zijn over te brengen, maar hóe er een streep gezet moet worden door zelfdestructief gedrag blijft grotendeels onbeantwoord. Daarnaast zorgen de Engelse quotes en zinnen waarmee Teunis als confetti rondstrooit, voor continue onderbrekingen en halen ze het tempo uit het verhaal.

Dat Teunis’ grote voorbeelden Brené Brown en Emma Seppälä zijn, zullen degenen die boeken als De moed van imperfectie en De flow van het geluk hebben gelezen, niet ontgaan. Zelfliefde is een door hen uitvoerig onderzocht en besproken onderwerp. Hierdoor is Self Love Talk weinig vernieuwend. Ook de recepten voor een gezonde thee of voedend ontbijt leveren weliswaar een instant goed gevoel op, maar zijn niet uniek.

Self Love Talk moet vooral worden gezien als een bundeling aan inspirerende onderdelen om overtuigd te raken van het feit dat lief zijn voor jezelf noodzaak is. Het boek is een motiverend stuk proza over het belang van zelfliefde en compassie. Het vraagstuk hoe dit te bereiken is interessanter, maar ook lastiger te beantwoorden. Teunis heeft een goede poging gedaan, maar is er niet volledig in geslaagd dit met Self Love Talk te bereiken. De lezer zal tussen de vele regels door eruit moeten sprokkelen wat voor hen bruikbaar is.

Meer recensies van Sanne de Graaf