Scherp doch voorspelbaar

Sanne de Graaf 17 augustus 2021 Hebban Recensent

Laurie en Dan leerden elkaar kennen in hun studententijd en werden hopeloos verliefd. Inmiddels zijn ze achttien jaar verder en wordt er voorzichtig gesproken over kinderen. Als Dan haar op een avond doodleuk meedeelt dat hij geen toekomst meer in hun ziet, stort Lauries leven in. Helemaal als na een aantal weken blijkt dat Dan zijn vrijheid niet miste, maar verliefd werd op een ander en háár zwanger maakte. Omdat Laurie en Dan naast geliefden ook collega’s zijn, staat er een moeilijke tijd voor Laurie te wachten. Tot ze met Jamie, haar knappe collega, vast komt te zitten in de lift en ze samen een deal sluiten.

De van oorsprong Schotse Mhairi McFarlane (1976) studeerde Engelse literatuur in Manchester. Ze werkte als verslaggever, columnist en schrijver en op de top van haar journalistieke carrière besloot ze een boek te willen schrijven. Zo geschiedde en na haar doorbraak met Als de sterren aan de hemel staan, volgden meerdere romans.

Was je maar van mij, vertaald door Karin Schuitemaker, begint aan de vooravond van hun break-up als Laurie met haar beste vriendin naar een teamuitje gaat. Gedurende de avond wordt het een en ander over Laurie, haar relatie en carrière duidelijk. Meer over haar karakter wordt gaandeweg het boek inzichtelijk als Laurie zichzelf probeert te herpakken. Net als menig bedrogene wordt ze geplaagd door de vraag waar het is mis gegaan en wat ze fout heeft gedaan. Terugdenkend aan eerdere situaties krijgt de lezer middels flashbacks dingen uit het verleden mee en raakt zo steeds meer vertrouwd met hoofdpersonage Laurie.

Vertrouwd raken met het plot en de personages behoeft daarentegen wel de nodige tijd en geduld. Wie McFarlanes schrijfstijl kent, zal wellicht gewend zijn aan haar gevatte opmerkingen en uitvoerig taalgebruik. Maar ook voor hen zullen de vele bijvoeglijke naamwoorden en bijzinnen zorgen voor langdradige en zelfs gekunstelde frasen. Als na de eerste hoofdstukken gewenning aan het taalgebruik de overhand krijgt, komt de lezer in een prettiger leeskadans en zijn de scherpe dialogen tussen Laurie en Jamie fijn om te lezen. Ook wordt nieuwsgierigheid gewekt naar hoe het tussen hen zal aflopen. Zal hun showmance een uitkomst zijn voor hen beide of zorgt ‘doen alsof’ alleen maar voor problemen?

Hoewel de nieuwsgierigheid naar het verloop van het plot sterk is, valt niet te ontkennen dat McFarlane voor een voorspelbaar thema heeft gekozen. Er zijn immers talloze romans te vinden die gaan over vreemdgaan, verdriet en wraak. Toch heeft de schrijfster de verhaallijn op een prettige manier uitgewerkt. Haar keuze voor een getinte en geëmancipeerde vrouw maken het verhaal net een tikkeltje anders. Daarnaast heeft ze diepgang toegevoegd door ook gezondheid en het belang van familie een rol te laten spelen. De lezer zal tot de conclusie komen dat niet overspel, maar trouw zijn aan jezelf de boventoon voert in Was je maar van mij.

Was je maar van mij is een roman met een enigszins voorspelbaar plot. Toch zorgen de hoop op een happy end en fijne personages voor de motivatie om verder te lezen. Laurie blijkt een geduldig, lief en zorgzaam persoon te zijn, maar scherp van tong. Niet helemaal duidelijk wordt welk stuk van haar karakter de wraakgevoelens jegens haar ex oproepen, wel maakt het haar een stuk menselijker. Verdriet en liefde, pijn en humor. McFarlane weet ze op een natuurlijke manier te combineren tot een (h)eerlijke feelgood.

Meer recensies van Sanne de Graaf