Geen hoogtepunten tijdens het hoogtepunt van de Koude Oorlog

Saskia Osinga 27 oktober 2022
Ik mocht "de partizaan" lezen voor de LS Sterrenleesclub. Ik houd erg van historische thrillers en daar kunnen we het genre dat zich afspeelt tijdens de Koude Oorlog inmiddels ook toe rekenen.

Het jaar 1961 speelt een prominente rol in het boek en mijn verwachtingen waren hooggespannen. In 1961 werd een begin gemaakt met de bouw van de Berlijnse muur en liepen de spanningen tussen oost en west op, niet alleen tussen de VS onder president Kennedy en de Sovjet-Unie onder Chroestjov, maar vooral in Europa. Die dreigende atmosfeer wil ik voelen terwijl een boek lees die zich afspeelt in dat tijdvak. Dat miste ik heel erg in dit boek. Het boek springt na elk hoofdstuk naar een andere tijd en plaats en dat is geen bevordering van het leesplezier. Daardoor kon ik moeilijk in het verhaal komen.
Voor mij is ook niet duidelijk wat de schaakpartij nou precies te maken heeft met de rest van het boek, terwijl schaken in die tijd juist een sport was waarin de strijd tussen oost en west tot uitdrukking kwam, net als bij de wapenwedloop en de strijd om de ruimte. Greta is wel een interessante hoofdpersoon, die als partizaan vocht in Litouwen. Misschien is ze haar vaardigheden niet verleerd...

Meer recensies van Saskia Osinga