Magische reis door de tijd

Saskia Osinga 23 oktober 2022
In het prachtig vormgegeven boek van John Michael Greer, als geen ander een kenner van het occulte, geheime genootschappen en religieuze cultussen, maken we een reis door de geschiedenis. Op elke linker bladzij staat een prachtige illustratie die hoort bij de tekst op de rechter pagina dat een specifiek onderwerp in het kort belicht.

De Oude Grieken en Egyptenaren waren al bezig met astrologie, het bovennatuurlijke en leven na de dood. Toen het christendom dominant werd in de westerse wereld, had dat gevolgen voor anders gelovigen die verketterd werden en later zelfs ten prooi vielen aan de kerkelijke inquisitie. Maar clandestien, in het verborgene, gingen veel mensen door de eeuwen heen, hun eigen weg in de honger naar kennis van het occulte. Het runenschrift dat we kennen van de Vikingen, de alchemie, de profetieën van Nostradamus, tal van geheime genootschappen, het ontstaan van de eerste vrijmetselaarsloges, de heksenvervolgingen, het zijn allemaal onderwerpen die meermaals aan bod komen in dit beknopte overzichtswerk.

Begin twintigste eeuw was het spiritisme populair: er vonden seances onder leiding van een medium plaats, in de hoop contact te kunnen leggen met de wereld van de geesten. De theosofie, de antroposofie en de populariteit van het hedendaagse wicca worden door Greer allemaal voor het voetlicht gehouden,

Je kunt het boek prima gebruiken als eerste kennismaking met het onderwerp occultisme. Wanneer het je interesse weet te wekken, is er een keur aan onderwerpen om je verder in te verdiepen, ware het niet dat daar niet altijd evenveel materiaal over beschikbaar is. Dat is zeker de charme van dit boek van Greer, dat hij niet alleen de populaire thema's pakt, maar ook onderwerpen kiest die vrij onbekend zijn voor het grote publiek.
Er is niets engs aan dit boek; het illustreert juist dat mensen al eeuwenlang op zoek zijn naar vragen die met het bovennatuurlijke, magie en het goddelijke te maken hebben.

Meer recensies van Saskia Osinga