Complexe puzzel

Saskia Osinga 16 juni 2023
Voor de Sterrenleesclub van LS (Luitingh Sijthoff) mocht ik dit door Bjørk gesigneerde exemplaar lezen en dat deed ik met veel plezier.
Alle thrillers van Samuel Bjørk werden goed ontvangen en "de terugkeer van Mia" kan vast aan dat lijstje toegevoegd worden. Het verdient wel aanbeveling om eerst de voorloper van dit deel "de jongen in de sneeuw" te lezen, om Mia's achtergrond wat beter te begrijpen. (En dat is geen straf hoor).

Op het idyllische eiland Hitra in Noorwegen gebeurt niet zoveel. Het is een niet al te grote gemeenschap, met een ons kent ons mentaliteit. Drie jaar geleden verdween het jongetje Jonathan, maar daarna ging het gewone leven weer verder. Nu er een tiener dood gevonden wordt, vermoord, met op de plaats delict een verwijzing naar deze verdwenen jongen, gaan alle alarmbellen rinkelen. Welke geheimen houden de bewoners op het eiland allemaal verborgen? Huist er een gestoorde geest op het eiland? Wat voor Mia en haar collega Munch volgt is een enorme puzzel, die bijna onoplosbaar lijkt. Maar Mia is vastberaden, geeft niet op en zet alles op alles om de puzzel opgelost te krijgen.
Bjørk verstaat de kunst bij alle bewoners van het eiland Hitra die de revue passeren, je een unheimisch gevoel te geven; en inderdaad ze hebben bijna allemaal zo hun geheimen...

Meer recensies van Saskia Osinga