Liever jong dood dan wachten tot ik oud ben

Oliver Twist, het beroemde verhaal van Charles Dickens uit 1838, is nu voor het eerst hertaald voor kinderen als doelgroep. De tekst is goed leesbaar voor kinderen vanaf 10 jaar. In een voorwoord neemt Tiny Fisscher de jonge lezers mee naar Oliver's tijd: 'Stel je voor dat je daar geboren zou zijn, dat je moeder vlak na je geboorte stierf, en dat je helemaal niets en niemand meer hebt. Precies dit overkomt Oliver Twist...
De titel van deze recensie verwijst naar een uitspraak in het boek van Dick, het maatje van Oliver in zijn eerste "werkhuis". Je kunt het je helemaal voorstellen als je als kind onder dergelijke omstandigheden zou leven. Zonder hoop dat het ooit beter zal worden. Geen hoop, geen leven, lijkt hij daarmee te zeggen.
Het was het eerste dat bij me opkwam toen ik de illustratie van Annette Fienieg zag aan de binnenzijde van de omslag. Je ziet een sloeberige Oliver, met hangende schouders en in gepeins verzonken op weg naar Londen. Heel subtiel waait er een vaag hart tussen de wolken. Zou er dan toch nog iemand zijn die van Oliver hield?
Met die vraag in gedachten een boek lezen stemt hoopvol. En dat is nodig, want er gebeurt veel verdrietigs. In 35 hoofdstukken met eenvoudige titels wordt zijn levensverhaal verteld. Spanning en ellende wisselen elkaar af. Maar Tiny Fisscher weet het zachte, optimistische karakter van Oliver goed uit te laten komen. Tussen de regels door schemert er steeds iets van hoop.
Je gaat echt van Oliver houden en blijft lezen omdat je zo graag wilt dat het goed met hem gaat.
Uit de illustratie aan de binnenzijde van de achterkant kun je opmaken dat het goed afloopt met Oliver. Een passend einde voor een kinderboek, hoewel Dickens het als boek voor volwassenen schreef.
Oliver Twist is een van de bekendste boekenpersonages van Charles Dickens, de Jan Terlouw van zijn tijd. Door het verschijnen van dit boek kreeg iedereen de misstanden van de 19e eeuw voorgeschoteld. Veel kinderen - meestal wezen - werden gewoon aan hun lot overgelaten. Er waren maar enkele volwassenen die de moed en het geduld hadden om er iets aan te doen. Zo zijn er ook in Oliver Twist maar enkele volwassenen die hem echt helpen. De meesten worden door Dickens als wreed en genadeloos afgeschilderd.

Ik heb met veel plezier en verwondering aan het ontstaan van deze kinderversie meegewerkt en hoop dat heel veel kinderen van nu Oliver Twist gaan lezen en herlezen. Hoop doet leven, of verlangen naar leven. Dat is een universeel gegeven dat ook nu nog geldt. Een verhaal om samen met je ouders of juf/meester van te genieten!

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde