Mooi ontroerend verhaal!

Het verhaal start op 21 maart 1945, de dag dat Douwe wordt opgepakt in zijn huis. Zijn vrouw Minnie en drie van hun vier kinderen zijn hiervan getuige. Douwe zit in het verzet. Wie heeft hem verraden?
We gaan een maand terug naar de gebeurtenissen die voorafgaan aan zijn arrestatie. In korte hoofdstukken nemen zowel Douwe als Minnie het woord. Douwe zit sinds 1939 in het verzet, we komen te weten wie nog deelneemt aan het verzet en welke acties zij ondernemen. Ondertussen neemt Minnie, van Duitse afkomst, het huishouden en de zorg van de kinderen voor haar rekening. Alhoewel beide ouders heel begripvol en liefdevol over elkaar praten, wordt het vertrouwen in elkaar zwaar op de proef gesteld. Minnie weet dat haar man deel uitmaakt van het verzet, maar over welke rol hij hierin speelt krijgt zij niet van hem te horen. Hun oudste zoon leeft ondertussen een paar jaar ondergedoken. Douwe weet waar, maar wil hierover niets delen met zijn vrouw. Douwe deelt niets met haar en zij lijdt hieronder. Ze vraagt zich af waarom hij 's avonds pas laat en wordt achterdochtig.
Dit verhaal stopt niet wanneer het dorp bevrijd is , maar volgt het gezin tot in de jaren tachtig, waar zelfs dan nog geheimen van vroeger uitkomen.

Waarom moet ik u tegen jou zeggen? is een spannende roman over wat de oorlog doet met een koppel, met een gezin en dat je dit voor de rest van je leven meedraagt. Over liefde, wantrouwen, heimwee, de warmte voor jouw kinderen, opkomen voor anderen, je plekje vinden in de wereld. De schrijfster weet je op een boeiende manier mee te nemen in dit liefdevol, dapper, uitdagend goed opgebouwd verhaal gebaseerd op haar grootouders.

Meer recensies van shannah bielen