Mooie, meeslepende en beklemmende roman

In de winter van 1944 verhuist isabel samen met haar broers Hendrik en Louis van Amsterdam naar Overijssel. Oom Karel heeft daar een huis gekocht waar ze in mogen wonen. Na een tijdje komt hun moeder ook naar Overijssel. Het gezin is weer herenigd, aangezien vader al eerder overleden is. Uiteindelijk besluiten Henrik en Louis een leven ergens anders op te bouwen en zo gebeurd het dat Isabel met haar moeder achterblijft. Wanneer moeder overlijdt, blijft Isabel (22) alleen achter in het grote huis. Ze leidt daar een behoorlijk teruggetrokken leven, totdat de nieuwe vriendin van Louis (Eva) tijdelijk bij haar komt logeren. Isabel en Eva zijn twee tegenpolen en dat gaat lang niet altijd goed. Toch lijkt Isabel langzaamaan op te bloeien, maar wie is Eva eigenlijk en waarom gedraagt zij zich zo geheimzinnig?

De bewaring is een mooie, meeslepende en beklemmende roman over jezelf kunnen zijn, innerlijke dilemma’s en zelfontplooiing. Vrijwel het gehele verhaal is er een continue spanning tussen de twee dames aanwezig, maar soms ook tussen Isabel en haar broers. We leren Isabel kennen als een kwetsbare teruggetrokken jonge vrouw, die de wereld met argwaan bekijkt. Een vrouw die eigenlijk nooit oprechte liefde heeft gekend en mede daardoor niemand wil en kan toelaten in haar leven. Haar eigen trauma’s, verdriet en gemis nemen een te grote plaats in. Naarmate het verhaal vordert, voel je de langzame verandering die Isabel doormaakt, iets wat de auteur met een prettige snelheid prijsgeeft. Zelf voelde ik ondanks haar soms onuitstaanbare gedrag, best wel sympathie voor Isabel……maar ook voor Eva. Het is niet niks om je leven goed op te pakken, nadat je getekend bent door de oorlog.

In haar mooie en beschrijvende stijl schetst de auteur het leven van voornamelijk Isabel. Haar dagelijkse bezigheden en gedachten komen goed over. Het boek is opgedeeld in drie delen. Iets wat ik zeker kon waarderen, aangezien er daardoor meer verdieping in het verhaal kwam. Helaas moet ik wel zeggen dat het tweede deel mij iets minder kon bekoren. Dat kwam voornamelijk doordat bepaalde liefdesuitingen wat mij betreft te expliciet beschreven werden, iets wat volgens mij niet gehoeven had. Al met al heb ik zeker genoten van deze mooie, ontroerende en beklemmende roman!

3,5 ster. Hier afgerond naar 4 sterren.

Bij deze wil Hebban bedanken voor dit exclusieve genummerde recensie-exemplaar.

Meer recensies van boekenwurmpje_sharon