Het hele dorp wist het

Sharon de Groot 28 april 2024
Het is een benauwde broeierige zaterdag als Lenneke samen met haar broertje Guus naar haar opa en oma fiets. Lenneke wil hard fietsen zodat ze snel bessen kan plukken, Guus juist langzaam vanwege de warmte. Ze krijgen ruzie en zo gebeurt het dat Lenneke als eerst aankomt bij hun grootouders. Haar opa zegt dat zij aan het begin van de rij mag gaan plukken en haar broertje achterin, zodat ze niet weer ruzie kunnen krijgen. Helaas komt er op die dag een einde aan het onbezorgde leven van de dan 12 jarige Lenneke……ze wordt misbruikt door haar opa.

‘Het hele dorp wist het’ is een heftig, ontroerend en indrukwekkend verhaal. Tijdens het lezen kom je erachter dat er binnen de familie van Lenneke, al meerdere mensen misbruikt zijn. Omdat Lenneke er niet met haar familie over kan praten, doet ze dat met de mensen uit het dorp…….maar waarom doet niemand iets? Dat is één van de vragen die Rinke wil beantwoorden met dit boek, iets waarin de auteur goed slaagt.

Helaas moet ik er wel bij zeggen dat het verhaal daardoor voor mij wat moeizaam verliep. De statistieken zijn zeker belangrijk, maar werden naar mijn idee iets te vaak herhaalt. Daarnaast waren er ook vele stukken waarbij een onderzoeker of expert aangehaald werd. Zelf had ik graag liever een verhalende vertelling gezien, toch moet ik zeggen dat het ontzettend belangrijk is dat dit boek geschreven is. Het liet me inzien dat er bij kindermisbruik drie partijen zijn: de daders, het slachtoffer én de omstanders. Dat we als omstanders vaak wegkijken van het misbruik en niet luisteren naar de slachtoffers. Hierdoor is de kans groot dat het slachtoffer zichzelf de schuld geeft van het misbruik en in een isolatie belandt. Het is een verhaal dat je laat nadenken over jezelf en je omgeving. Laten wij proberen om onze ogen en oren niet te sluiten voor deze verschrikkelijke wandaden en vooral voor de slachtoffers, die onze steun en een luisterend oor enorm goed kunnen gebruiken.

Ik heb enorm veel respect voor Lenneke die dit verhaal met ons heeft willen en kunnen delen, maar ook voor de auteur die het zo respectvol heeft opgeschreven!

Meer recensies van Sharon de Groot