Fijne psychologische thriller

Sharon de Groot 14 maart 2024
Hester is eigenaresse van een zeilschool in Friesland, dat ze samen met haar zoon Jort en dochter Silka runt. Ze sleept zichzelf het leven door sinds de gewelddadige dood van haar jongste dochter Insa (16), de daarop volgende echtscheiding en het bijna faillissement van het bedrijf. Als na twee jaar alle cursussen weer volgeboekt zijn, durft ze te hopen op een betere toekomst. Totdat er weer een meisje dood wordt aangetroffen in de buurt van de zeilschool en ze het gevoel heeft dat er rare dingen gebeuren in en om het bedrijf. Is dit het werk van dezelfde dader of begint ze de realiteit kwijt te raken?

Met dit boek laat Linda Jansma zien dat ze enorm van zeilen houdt, of zich er goed in verdiept heeft. Er kwamen namelijk in het begin behoorlijk veel zeiltermen voorbij, die soms wat verwarrend waren voor mij, als niet zeiler. Toch drukte dit de leespret niet. Je leest dit verhaal grotendeels vanuit Hester. Ieder hoofdstuk van haar begint met een cursieve tekst, waarin ze herinneringen deelt over Insa. Dit laat je inzien wat voor meisje het was. Hester is een goed uitgewerkt en realistisch personage. Ik voelde het gemis en verdriet rondom Insa, maar ook haar wilskracht om de zeilschool boven water te houden en het leven weer op te pakken. Daarnaast zijn er de hoofdstukken vanuit Timo. Hij was de beste vriend van Insta en mist haar nog steeds enorm, echter draagt hij ook al twee jaar een groot geheim met zich mee. Door de korte hoofdstukken en wisselingen van perspectief vloog ik door het boek heen. De spanning werd vanaf de pakkende proloog mooi opgebouwd. Na verschillende plotwendingen, kwam de spannende ontknoping met een dader die ik niet had zien aankomen. Kortom een heerlijke psychologische thriller van Nederlandse bodem.

Meer recensies van Sharon de Groot