Hannelore - het meisje uit de sekte

Sharons Boekenwereld 07 februari 2020
Het verhaal begint vrij rustig om je als lezer de wereld van een geloofsgemeenschap te laten leren kennen. Ik merkte al vrij snel bij mezelf irritatie over de uitspraken van Kruiswijk, de leider. Hij vond zichzelf nogal wat en mensen namen dit ook nog allemaal aan ook. Ik had met vlagen dat ik dacht serieus? Hoe kun je zulke dingen nu doen? Denk hierbij aan grote sommen geld die over werden gemaakt naar de gemeenschap etc. Het verhaal kabbelde in het begin voor mijn gevoel wat voort, maar gaandeweg ontspoort het verhaal steeds meer en besef je dat wanneer basis behoeften van vrouwen / meisjes zoals liefde van ouders en aandacht weg genomen worden dat een persoon tot van alles in staat maakt. Wat ik erg sterk aan het boek vond, was hoe Hannelore haar leven na de sekte weer moest leren oppakken. Ook werd goed duidelijk hoe destijds overheidsinstellingen goed waren in langs elkaar heen opereren waardoor er geen concrete stappen werden gezet. Dat is iets waar we vandaag de dag nog steeds van kunnen leren. Het meest bizarre van alles vind ik nog dat er anno 2020 alleen al in Nederland nog meer dan 80 sektes zijn….. Dit gebeurt nog steeds! Hoe dan? Je zou toch denken dat mensen hier niet meer in stinken, maar blijkbaar wel helaas…. Het boek heeft me goede inzichten gegeven over de wereld waarin een geloofsgemeenschap zicht ontpopte tot sekte waarbij mensen zo gehersenspoeld werden dat ze er alles voor op gaven.

Meer recensies van Sharons Boekenwereld